......het overdragen van Kennis,......

• ToeTagTattoo

in het duits tenmindste, en ik denk dat dat ook op nederlands toepasbar is, dat artiest en kunstenaar nog twee verschillende dingen zijn. dus voor mij is er een duidelijke verschill tussen een artiest en een kunstenaar. Het woord tattoo artiest omschrijft voor mij een heele boel mensen die ik ken. het woord kunstenaar is voor mij iets wat me in verbinding met tattoos niet zo vaak is tegengekomen. Dus het is meer een verschill tussen een designer en een kunstenaar. Maar veel tatoeetrders zijn nog ineens designers… en ik denk dat dat het minste is wat een tattoo ARTIEST moet kunnen. het gaat bij tattoos niet om kunst maar om dinegn die goed uitzien. kunst kan lejlijk zijn. tattoos beter niet… dus het is meer een vraag van design en vormgeving voor en klant met een idee. Kunstenaars zijn dan weer mensen die iets unieks voor iemand ontwerpen zonder van die mens van tevoren enkele input te hebben gekregen. Maar dat is uiteraard maar mijn eigen mening, hoor, dus ik verwacht zeker geen toestemming hierover.

• Oka

Beste Klaus,

……..bedankt voor het compliment,…….

Ik respecteer jou mening en naar mijn idee heb je daar ook grootdeels gelijk in!,…. respect moet je ook kunnen verdienen!,…….maar men zegt ook: ‘Geef respect om respect te ontvangen’,…. is dit uitspraak gelijk aan: ‘Geef respect aan degenen die jou respecteren’,…….waar is dan het begin?,……en wie geeft de eerste aanzet?,……

In mijn wereld krijg iedereen bij voorbaat een symbolische 10,…….Als men een 10 waard is, zal dit vanzelfsprekend blijken………..“Respect verdienen of Respect bij voorhand krijgen”,…..een leuk forum ‘Topic’

Als men datgene doet dat absoluut en legitiem, diep uit de ziel komt,…..zullen er geen obstakels mogelijk zijn om datgene die men doet (goed) te blijven doen. Binnen b.v. de Kunstschilders wereld zegt men vaak: “Mijn kind kan dat ook”,……dit Kunstvorm wordt te vaak onderschat. De puurheid van de simpelheid of datgene dat simpel lijkt, heeft heel vaak een lang en soms ook moeilijk proces,……en daardoor wordt het o.a. naar mijn idee onderschat.

Dit gebeurt ook binnen de Tattoo Art, met als consequentie dat er ‘korte termijn Artiesten’ ontstaan die op de langere traject de diepere betekenis van de Kunstvorm tegenkomen, waar ze niet aan kunnen voldoen,…….en dit duidelijk af te lezen en terug te vinden zijn in hun werk. Dit zijn de ‘artiesten’ die in mijn wereld hun hoofdletter A (10) niet verdiend hebben en in moeten leveren.

Een emotie, gevoel of sentiment zijn dingen die voor mij moeilijk, verbaal te vertalen zijn en zal ik moeilijk binnen deze wateren kunnen varen en overleven,…..maar voor de mensen die dat kunnen heb ik veel respect en verdienen de titel Artiest met hoofdletter A. En dit is precies wat ik wilde illustreren,…..dus Klaus krijg geen gekrulde tenen vanwege deze term,……

• Oka

-Een Kunstenaar is in mijn belevenis; een creatief persoon,……een talentvolle persoon,…..een persoon met creatief en expressief vermogen, die op een origineel en of artestieke (Artiest) manier dingen (van alles) kan uitbeelden, bedenken, vormgeven of verwoorden. Sommigen hebben zelf een multi talent,…… b.v een Singer/ Song Writers!,…….hun diciplines of expertices zijn niet zomaar het alledaagse wat iedereen kan en of doet,….en dus daarom zegt men; Het is een Kunst om dat te (wat het mag zijn) doen,……

-Een Vormgever/Designer (Mode-/ Architectonische-/ Grafische-/ Meubelvormgever) heeft ook het vermogen om gedachten en ideeën vorm te geven, maar hebben ook de inlevings capaciteit, om via een opdracht (wensen van een opdrachtgever in beeld te kunnen vertalen) ontwerpen te kunnen produceren. en dat heeft een Kunstschilder, Poeët, Schrijver, Zanger, Verhalen verteller, Architect, Tekenaar, Tattooërder enz. enz. ook!,……..Kunstenaars

-Vormgeven is o.a. ook het vermogen om dingen estisch mooi te kunnen maken (afhankelijk van je programma van eisen) en volgens jou is Tattooëren dat ook. Wat een Tattooërder op maat voor de ene klant heeft gemaakt (ontwerpen) hoeft niet persee door de ander mooi gevonden te worden (is het dan per definitie lelijk?, is puur persoonlijk toch?)…….op moment dat de desbetreffende klant mee blij is, dan pas is het gelukt!!,…….in elke tak van Kunst zijn er zogenaamde, Lelijke en Mooie dingen/ ontwerpen/ creatie's,….dit is puur persoonlijk!!.

Dus nog steeds denk ik dat Tattooëren alle ingredienten heeft om een Kunstonderdeel te zijn,…… dat ook nog gemaakt wordt door Tallentvolle, Creatieve mensen/ Artiesten.

Dit is natuurlijk geen wet maar puur mijn mening.

• Oka

Enkele succesvolle ingredienten: enthousiasme, sterke motivatie, leergierigheid, dicipline, doorzettingsvermogen…..maar de belangrijkse ingredient is: Talent (samen met geluk!!). Als meester heb je ook een antenne ontwikkeld om talenten te kunnen signaleren (en omdat geen vlekkeloze perfectie bestaat, ziet de ene meester een Talent niet, maar de ander meester het wel = in aanmerking komen) en dus zal de (onbetaalde) overgedragen kennis vaak, goed terechtkomen.

…….je krijgt les van je auto rijles Instructeur,…….als de tijd rijp is (en de Instructeur gedurende de leerperiode zijn kwaliteiten als Instructeur goed heeft kunnen laten blijken) zal je je ‘betaalde’ overgedragen kennis, op proef moeten stellen door een examen af te leggen.

Bij voldoende gebleken kennis zal je beloond worden met een rijbewijs,……nu pas gaat het beginnen!!. Door het intensief in praktijk brengen van wat je geleerd hebt, zal je dingen gaan ontdekken en maniertjes gaan ontwikkelen, waardoor je onvermijdelijk je eigen rijstijl gaat en zal ontwikkelen…..Wie weet!,….ontwikkel je ook je eigen theorie en of ideeën, van hoe je iemand/leerling effectiever en succesvoller, les binnen het autorijden kan geven,……'et voilla'!!,….zo heeft de vroegere Instucteur een leerling opgevoed tot concurent,……en zo kan het binnen elk beroep gaan

…….toen ik de film “Ray Charles” had gezien, maar met name de extra's (the making of), daar waar Ray Charles zelf en in persona, de hoofdrolspeler ‘Jamie Fox’ instrueerde/leerde hoe hij een ‘stuk’ op de piano moest spelen,……en het lukte Jamie Fox het in één keer,…….sprong Ray van achter de piano op en je kon duidelijk zien (tenzij hij aan het acteren was) dat de man op dat moment de grootste kick beleefde en vol verbazing en tegelijkertijd voldoening, schreeuwde hij: He got it!, he got it!, he got it!,……en Jamie hield zich in en bleef heel cool achter de piano zitten……

Overdragen van kennis kan ook een Kick geven,……wie zou niet trots zijn als hun leerling succesvol en of wereldberoemd zou worden?,…..naar mijn idee is dit de ultieme voldoening dat men binnen eigen Kennis en Capaciteiten kan bereiken!.

• Oka

Beste ToeTagTattoo,

…..nu een directe vraag naar jou gericht,…….zou jij absoluut geen vrees hebben om een leerling te nemen en deze je kunde en kennis over te dragen?,……..zonder de vrees voor eventuele (door jou opgeleide) concurentie ( not to forget that the pupil could turn out to be better than the teacher!)?,…….zal in die opzicht een eventuele financiele achteruitgang (gezien ook dat je zelf de concurentie heb opgeleid) geen ‘issue’ zijn?,………

Kan je spreken van concurrent, als je zelf en vrijwillig het besluit heb genomen om een legitieme Talent te begeleiden?,…….Ik zie het eerder als een soort geadopteerde kind, die je van harte voorbereid en prepareer om in dit (misschien wel harde,…) Tattoowereld te kunnen overleven,…….en wat is mooier dan binnen jou vak, nageslacht achter te laten!!,……

• TattoozZz

Hey gozer, als je dit forum een beetje gaat uitpluizen, dan zal je lezen dat ToeTag helemaal niet te moeilijk is om iemand op weg te helpen, en zijn reden vinden om op het moment iemand niet op te leiden. Door jou arrogantie word je nu door niemand op een manier aangesproken zoals jij graag zou willen, je komt nogal gefrustreerd over dat niemand jou wil opleiden, en dat kan ik me zwaar goed voorstellen als je hier als verwend kind gaat lopen bleren die niet krijgt wat die zou willen. Ik zou maar is wat aan je ‘attitude’ doen, wie weet schiet je daar heel wat meer mee op en zal je nog is een studio vinden die jou het vak wil leren, want zoals je nu lult kotst iedereen je uit.

Succes met je kruistocht in deze oneerlijke wereld …..

Ohja, als je het echt zo graag wilt leren, waarom alleen in Nederland je zoektocht, er zijn zat landen waar ze Artiesten en Kunstenaren op willen leiden. Maar daar zal je wel weer te laks voor zijn om dat te doen…

• Oka

ToeTagTattoo,……

……..I just saw your work!,……..en dit is precies wat ik bedoel met Kunstenaar en of Artiest,…….men kan een duidelijk talentvolle kwaliteit in je werk aflezen en als ik ooit een Tattoo zou willen zetten zou ik absoluut bij jou terecht willen,…..

…….wat je presteerd is niet iets dat iedereen kan!,…..and ‘therefore’ o.a. ben je in ieder geval in mijn ogen een Artiest,……een Kunstenaar,….

• ToeTagTattoo

nou nou billy… ik denk niet dat die het zo hard bedoelt… is meer voor de discussie dan voor zijn eigen oplijding lijkt mij. maar ik tatoeer pas sinds 3 jaar (nog ineens) en ik wil gewoon geen leraar zijn als ik zelf nog steets zo een keiharde learningcurve heb. Ik kan wel goed dingen uitlegen en ik heb ook geen groot probleem om mensen te helpen, zolang ze wel zelf in het vak zitten. Maar ik ben ervan overtuigt dat het moelijk moet blijven om in het vak te komen. Het is een van de laatste beroepen die nog op de oude wetse manier van oplijding werken en dat willen we toch zo lang als mogelijk zo houden want anders gaat de wardering voor het vaak heel snel omlaag. De wardeering voor de tatoeage is al op een heel laag punt. Ik vind het goed zo als het is.

En wat vrees anbetrefft… Ne, alleen trots. Ik heb laatste maand mij oude baas getatoeerd en ik kan zeggen dat dit van jouw beschreven scenario ons heel goed omschrijft. Hij kwam naar rotterdam toe om te leren van mij. En hij was heel trots dat die mij in deze wereld heeft geholpen. Gek toch? maar ook mooi. Ik denk hij zal mijn schedel indeuken als ik nachst hem een winkel zal openen. Maar wat een betje normaal mens is, doet dat ook niet… Leven en laten leven… Het enigste waar ik van flip is domhijd en een groot muil van mensen die niet weten waar ze het over hebben… maar dat heb ik al vaak genoeg duidelijk gemakt, hehe.

En wie er ook bij mij op dit moment in een oplijding zal zitten die heeft een harde tijd want ik ben nogal druk bezig en probeer alle vrije tijd die ik heb (minus de internettijd) zonder tattoos in mijn hoofd toe te bringen. Dankje voor de komplimenten, heb je nooit genoeg van ;) Die mensen die echt iets willen leren, laten zich tatoeeeren en leten goed op wat er gebeurt…

• Oka

……dit is een forum waar ik een topic heb geplaats (zonder kwade bedoelingen),….puur (nieuwsgierigheid) om ideeën, gedachten en meningen van anderen over de geplaatste topic te weten (positieve nieuwsgierigheid, naar hoe anderen over bepaalde dingen denken heeft naar mijn idee niets mis mee),……en op deze manier ook de ‘Freedom of Speach’ in praktijk te brengen (blijkbaar zal dat altijd moeilijk blijven!!),……als ik iemand hiermee heb gekwets of zich geatackeerd voelt?!,……mijn excusses hiervoor want dat was en is absoluut niet mijn bedoeling!,……maar hoedanook ‘de vrijheid van reactie’ (voor wat mij betreft) bestaat!!,……voor iedereen,……

Helaas dragen we niet allemaal dezelfde gedachten, kleuren of geuren,…..gelukkig maar!!,….. want dan zou de wereld uit een grijze massa bestaan. Bij voorbaat respecteer ik iedereen!,……maar ook hun ideeën, gedachten en meningen,…..en als we toevallig niet dezelfde ideeën en of meningen dragen (wat mogelijk is!) zal dat niet de reden (tenminste voor mij niet) zijn om de ander af te kraken,…..of dan persoonlijk negatief te bestempelen,……

Dit is puur mijn mening en dus geen wet,……en als ik daarom arrogant overkom?,…..dan nogmaals mijn excusses!!!!,…….

• Oka

Beste Klaus,

…..quote: “Je zegt dat iedereen tegenwoordig kan schrijven (al is dat niet helemaal waar), maar daarmee is zeker nog niet gezegd dat iedereen ook kan ”lezen“. Ik heb het al vaak genoeg meegemaakt dat er op een forum iets anders door een schrijver werd geschreven dan dat er door de lezer werd gelezen.” unquote……

Nu ondervindt ik en begrijp zeer helder wat je hiermee bedoelde,……communiceren zal (denk ik) altijd moelijk blijven. Interpretatie is iets zeer persoonlijk (dat hoedanook ook gerespecteerd zal moeten worden),…..als de ene persoon persee datgene wil begrijpen wat ie graag in jou woorden zou willen begrijpen, zal ie in dat geval, betekenissen in je woorden stoppen die je niet/nooit hebt bedoelt.

Het is jammer maar helaas een realiteit,…….de “Hostile Projectiles” hebben hun aanwezigheid ook laten blijken,……..Ying en Yang,……positief en negatief,…….beiden zijn noodzakkelijk!

Klaus, bedankt voor je interesante/ leuke reactie's, en ik hoop dat ik je in geen enkele vorm of manier heb beledigd want dat was niet mijn bedoeling en als dat toch onbedoelt gebeurt is, wil ik hierbij mijn excusses bieden!,…..