......het overdragen van Kennis,......

• Oka

Een feit is dat het zeer moeilijk is om het Tattooëeder' s wereld binnen te komen!,…..(weg één: Via een Leermeester) genoeg gevestigde, ervaren Tattooëerder zijn zeer huiverig om een Leerling te nemen,…..de kennis wordt niet makkelijk overgedragen,…….het lijkt (en ik wil dit heel voorzichtig zeggen) bijna een ‘ Egocentrische’ wereld te noemen!,……maar zoals alles, bestaat dit thema ook uit een Dualistische aspect en maakt het Egocentrische daarvan enigzins begrijpelijk en logisch, want: “Wie wil nou zijn potentiele concurent opleiden”,……

…..(weg twee: Autodidact)maar hoe kan men het onvermijdelijke, vermijden?,….er zijn genoeg talentvolle, onderzoekende en ondernemende,….inventieve creatievelingen met een geboren Gave/Talent,……die hoedanook (met en of zonder Leermeester) het Tattoo wereld zullen betreden,…..naar mijn mening zijn dit de “True Blue” artiesten!,….want de primaire beweeg redenen om deze wereld te betreden zal niet het financiele aspect zijn,…..maar de feeling en expressie vermogen om binnen dit Kunstvorm zich te kunnen profileren en te uiten,…..

Concurentie zal binnen alles en overal blijven bestaan,……en ook binnen de Tattoo wereld,…..hetzij het via een Meester of door een Talentvolle Autodidacte wijze geleerd is. Toch zie ik dit fenomeen zelden binnen de Muziekwereld, Designwereld of Architectuurwereld,……geen heersende ‘Vrees’ voor een eventuele Financiele achteruitgang vanwege de opkomst van nieuwe Talentvollere Artiesten.

Nu is mijn vraag; Wat is de mening van andere Artiesten hierover?,……..moeten we vrezen voor het overdragen van kennis?,…….

• ToeTagTattoo

in het engels vandaag

entering tattooing business should never be easy for several reasons. one of it should be that we are working on a medical level without a medical apprenticeship. As i said on a different board, hobby tattooists are just as welcome to the tattooing scene as a Hobby dentist would be to the dentist branche. I believe that education is good as long as it makes the work better. but i wont educate anyone without any artistical background. I for example do not tattoo only to make money. i am actually very relaxed about that. And i couldn't care less for competition. I rather keep my agenda lighter by sending people of to competition that in my eyes is trustworthy and capable to do the job. So yeah in some points i am sharing your opinion. But there are too many shades of gray to really talk about this in a yes or no kind of discussion. Will there be oficial tattoo schools in the future, like a hybris form of a mechanic/art/medical school with living test material like in dentistschool? maybe… would this be better? maybe… (probably) who would teach there? nobody? anybody? There is loads of good material out there that helps us learn and gather info. But that should be anyones own way. I learned most of what i can do on my own because i needed to know. and i still learn every day. The screening process that is done by studios that do want to apprentice is important. And if you get send away it can be because of several reasons but most of the time you haven't worked enough into the right direction yet. What's the right direction? well, that should be obvious. to whom it isn't, well tough luck.

• ToeTagTattoo

fact is that there are too many “artists”out there that lack the ambition to create their own stuff and will keep on working from flash or going as far as just ripping off other tattooers that have worked hard for their designs. And that's the main point why there should only those be let into the business that are truly devoted. I forgot that…

• ***** Ringmaster *****

Waarom zijn tatoeëerders altijd “artiesten”?, en in jouw manier van schrijven dan ook nog “Artiesten”, met een hoofdletter !!??

Klaus.

• ToeTagTattoo

dat zijn ze helaas niet altijd… helaas is er maar een heel kleine tal van de tatoeerders echt artistiek of kan een 100% eigen ontwerp maken die ook op iets lijkt dat goed genoeg is om op iemand te tatoeeren… jammer genoeg

als klanten beter wisten wat alles kan zalen ze ook meer qualitijd verwachten… maar er zijn gewoon niet genoeg nederlandstalige magazines in de winkels te verkrijgen die ook echte qualitijdswerk laten zien… in plaats van goed werk houd zich nou iedereen lekker met de nieuwe wet bezig. tenmindste iets wat ze dan kunnen.., goed schoonmaken! lol als of dat niet van zelfspreekend was…

• ToeTagTattoo

lijkt wel als of er duitse gramatika word gebruikt voor het vergeven van hooftletters in zijn post trouwens… had ik in het begin ook moeite mee… maar wat wil je eigenlijk zeggen Klaus?

• wake

Ik ben dan wel geen tattoo-artist maar mijn mening is dat kennis overgedragen moet worden aan de gene die er echt voor in aanmerking komt. Ik spreek dan als kok zijnde, als kok maak je dat ook mee in je leerproces (als je wil natuurlijk), ik bedoel hiermee dat er genoeg koks stages gaan volgen bij gerenomeerde chefs(sterrenrestaurants) die hiervoor dikwijls ook nog over de nodige financiele middelen moeten beschikken om een stage te “mogen” volgen, als ja dan al gekwalificeerd om je uit te laten scheiten door de chef.

De echte grote koks hebben zelfs bij verschillende restaurants gewerkt al waar zij de techniek van “hun” chefs aan leerden en deze dan later combineerden met andere technieken en zodoende “hun eigen” techniek hebben ontwikkeld.

En ik denk dat dit voor de tattoowereld ook wel van toepassing is, ben je bekwaam en volhardend genoeg zal er altijd wel ergens een artist zijn die zijn kennis aan jou wil doorgeven zodat jij ook een eigen stijl kan ontwikkelen.

Et voila, dat is mijn gedacht erover.

• ToeTagTattoo

goede kijk wake. Zo is het inderdaad… goede vergelijking. ik was ook kok voor een jaar of 2.

• Oka

Beste Klaus,

…….net zoals ik jou naam met een hoofdletter K begin en schrijft,…… symboliseer en geef ik jou (in mijn beleving van wat omgangsnormen zijn) op die manier via geschrift, ook het verdiende respect, al ken ik je niet!!,……

Respect heeft iedereen in mij ogen bij voorbaat verdient!……

Voordat mensen konden schrijven en of verbaal met elkaar konden comuniceren (wat men tegenwoordig nog steeds moeite mee heeft),……(gebarentaal) maakten ze tekeningen om o.a. verhalen en of gebeurtenissen vast te leggen!,……. mensen die dit konden,….. in hun tijdperk!,……. waren gerespecteerde mensen met veel aanzien!!,…….het waren Artiesten,….

Klaus,….tegenwoordig kan iedereen schrijven (de kunst daarvan is helaas een beetje weg geebt, omdat iedereen het tegenwoordig doet en kan. Het is meer een noodzaak geworden) maar probeer eens een tekening te maken van iets dat je ziet!,…….het via je ogen en door je handen op papier te vertalen en of na te tekenen,…..moeilijker!!?!!,….probeer je gedachten te visualiseren,….hetzij in beeld, zang of poësie,…..en dan zal je begrijpen waarom ik Tattooërders; Artiesten noem en met een hoofdletter A schrijf,……

…….de beweeg reden en of motivatie, om datgene te doen wat ‘iemand’ doet, zegt vaak heel veel van die persoon……Ik zou niet naar iemand willen gaan die zich Plastische Chirurg noemt en uiteindelijk verminkt naar huis gestuurd willen worden,……dit gebeurt helaas te vaak,…… En helaas ook binnen de Tattooërderswereld (maar ook in elk ander beroep en dicipline) verdienen niet alle Tattooërders de titel Artiest met een hoofdletter A.

• ***** Ringmaster *****

Beste Oka.

Aan de manier waarop je met taal en woorden speelt ben ik geneigd te denken dat je (stiekem) iemand uit m'n vriendenkring bent, die bezig is de mensen op dit forum bij de neus te nemen, en dat doe je dan nog goed ook. In je eerste poging gebruikte je al woorden en terminologie die de gemiddelde tatoeëerder in Nederland niet eens kent, laat staan begrijpt.

Respect is in mijn wereld iets wat je moet verdienen en wat je niet zomaar op voorhand al verdiend.

Je zegt dat iedereen tegenwoordig kan schrijven (al is dat niet helemaal waar), maar daarmee is zeker nog niet gezegd dat iedereen ook kan “lezen”. Ik heb het al vaak genoeg meegemaakt dat er op een forum iets anders door een schrijver werd geschreven dan dat er door de lezer werd gelezen.

Je vraagt om iets te tekenen wat je hebt gezien, het via je ogen en je handen weer te geven wat je ziet, ik heb een veel grorere uitdaging voor je. Visualiseer met woorden eens wat je ziet. Breng op mij of op een ander over hoe je een beeld van een landschap (bijvoorbeeld) beleefd. Dán noem ik je een artiest. Iemand zoals wijlen Wim Sonneveld (“thuis heb ik nog een anzichtkaart…………”) en Toon Hermans dat konden, dat noem IK Artiesten. Daarbij wil ik natuurlijk niet te kort doen aan andere “taalkunstenaars”, maar om ze hier nou allemaal te noemen schiet mijn doel voorbij.

Alle tatoeëerders Artiesten noemen gaat me dan ook veel te ver, omdat er een groot aantal tatoeëerders zijn die zonder Vista Fax niet eens fatsoenlijk een voorbeeld op een lijf kunnen maken. Een échte Artiest is dan ook iemand die, naar aanleiding van wat de klant voor ogen heeft, een fraai stuk free-hand werk kan maken, zo mooi dat zelfs de klant daarvan even stil wordt. Zulke Artiesten zijn schaars in Nederland, maar gelukkig ken ik er een paar persoonlijk, en sommige mag ik zelfs vriend noemen :-)

In Nederland zijn enorm veel goede tatoeëerders aan het werk, maar ik krijg altijd een beetje gekrulde tenen als ik de term “artiest” hoor gebruiken.