Mischien een beetje een gok maar ik kan 9MM denk ik wel snappen; Let op!
Ik weet niet wie hij is maar ik kan er een theorie op bedenken die ik als eigenaar van een goed bekende shop heeeeeel vaak tegenkom. Komt ie;
Wekelijks komen er 3 tot 5 mailtjes binnen van mensen (dames en heren..) die ‘solliciteren’ naar een plek om ‘een poosje met ons mee te kunnen kijken om wat op te pikken zodat ze er wat van kunnen leren..’
Ik beantwoord ze ook echt persoonlijk, zonder standaard shitmailtje, en vraag of ze willen langskomen met hun tekeningen. Meestal word ik verwezen naar een online portfolio en dan bij voorkeur hyves. Dat is -1 maar ik ben geduldig.
Dan zie ik vaak tekeningen die werkelijk hobby zijn, tijdverdrijf, een paar maandjes geleden begonnen, na lange tijd weer aan het tekenen geslagen…Niks mis mee maar daarmee ga je echt geen plek vinden bij een behoorlijke shop. Tekenen is je leven, je verdient er geld mee als designer, schilder hell zelfs cartoonist…dan pas word je interessant voor een shop. -2 dus.
Dan zeg ik eerlijk wat ik op dat moment van de getoonde tekeningen vind zonder vervelend te worden en nodig ik ze nog eens uit voor een persoonlijk gesprek. Daar valt 70% al af…
Elke week ontvangen we zeker 2 mensen die het aandurven. +1
Dan nemen we de werken door die ze de dag ervoor in alle haast hebben kunnen opkladderen om toch iets te laten zien, buiten die hyves shit om…Dat is het ook niet…-1
Op dat moment laat ik mijn ex-leerling en tegenwoordig fulltime tatoeëerder instappen. Hij kwam met een dijk van een portfolio aan schilderwerken, ontwerpen voor evenementen, tekeningen en krabbels waar hij al een zakcentje mee had verdient. Die vertelt vol trots wat ik met hem heb uitgevreten en hem heb laten doen en hoe lang dat heeft geduurt. Na dat vriendelijke gesprek vragen we ze om ter plekke een ontwerp te maken…
Meestal duurt dat een uurtje of 2 voordat we ingrijpen en zien dat er in die 2 uur nog geen fatsoenlijk figuurtje op dat papier staat, hoe hard ze ook proberen. De druk is te hoog…Wij tatoeeerders kennen dan schijnbaar geen druk? Nou maak je borst maar nat dan!
-2…1 voor de enige lijn die er op dat papiertje staat en 1 voor de onderschatting van de druk die een tatoeerder dagelijks bij elke klant ondervind!!!!
Daarvan zien we dan nog maar 1x per maand iemand terug die het dan nog wel heeft begrepen…De rest zien we nooit meer en loopt bij de makkelijkere stageplaatsen te roepen dat wij maar kuttekoppen zijn die iemand alleen maar de grond in trappen en niemand een kans willen geven. jankerds….
Dan blijft er maandelijks nog maar 1 over…mooi uitgedund, na fucking veel moeite.
12 personen in 1 jaar….3 personen hebben een schijt ego en denken dat ze Tha Bomb zijn. Mis! Ik ben Tha Bomb en ik heb al jaren krom gelegen om mijn shop en naam op te bouwen. Ik heb die shop en ik heb plaats…Niet jij…Ik betaal de rekeningen, zorg voor alle benodigdheden…niet jij! Ik kan jou iets fatsoenlijks bijbrengen zodat je hopelijk zo hard groeit dat je beter word dan mij en er een goede carierre in kan opbouwen! Grote bek…opzouten dan maar!
9 personen over….
Dan komt de leerling-constructie….beginnen met schoonmaken….dan vallen er alweer 3 af zonder nadenken.
6…je verdient er niks mee…jij zou mij moeten betalen voor de opleiding en tijd die we in je willen steken! dan valt er 1 af.
5…Ik kan alleen maar 1 of 2 dagen in de week en ik hou je op de hoogte wanneer ik kan komen…weer 2 weg
3 over…Zie je het al gaan?
3 over…Jah, maar ik heb wel een hypotheek die ik moet betalen, vrouw/man en kids die moeten eten, mijn auto rijd niet op water…Allemaal kutsmoezen! Je wilt gewoon makkelijk rijk worden en denkt dat dit dan wel de manier is! Doeiiiiii die wijs ik zelf wel de weg terug naar je burgerlijke hoekje.
Nou, dan hebben we er nog 2 over…nu word het leuk! Dan ben je zover gekomen, ben je lekker op weg geholpen en dat betekent dat we er nog wel heil in zien! Stel je dan eens voor dat je dan bijvoorbeeld een paar maandjes achter onze balie zit, ontwerpjes maken, telefoon opnemen, agenda inplannen…de leuke klusjes you know? Dan ineens besef je dat je nog geen steek verder bent dan dat. En je wil die machine voelen…die aantrekkingskracht….
Ik ben echt de beroerdste niet dus je durft het aan om mij te vragen hoe we verder moeten. Dan vraag ik je om wat meer inzet omdat je alles hebt doorstaan en ik hoop voor je heb, als je er meer tijd in gaat steken. En dat gaat niet, want je werkt nog, je hebt nog een gezin, je geld raakt op…hmm…weer 1 minder want in the end, jij wilt het vak leren en hoe jij die tijd vind is niet mijn probleem. Ik heb tijd zat om het jou bij te brengen, jij maakt tijd.
1 over…Nou die ene in een jaar…Wat heeft die nou gedaan?
Die kwam met een fucking portfolio waar ik en mijn collega's van onder de indruk waren. Die heeft onmiddelijk zijn geweldige baan opgezegd toen ik em uitnodigde om een apprenticeship aan te gaan. Die heeft tijdens zijn opzegtermijn alle tijd genomen die hij kon om aanwezig te zijn. Die kwam in die tijd om 17 uur binnenrennen om onze zooi op te ruimen zodat we met z'n allen om 18 uur naar huis konden. Die heeft zitten tekenen, lullen met klanten, agendas gevuld, schoongemaakt, gerend, gevlogen en ondertussen flink opgelet op iedereen die tatoeerde, gastartiesten in onze shop lastig gevallen als een gare strontvlieg en dan begint het lijstje nog maar net…Deze jongen gaat als een fucking speer! Die maakt optimaal gebruik van alles wat ik hem bied en heb geboden…en die gaat het erg leuk krijgen!
Om het verhaal nog maar eens fijn kort te sluiten;
De shopeigenaars krijgen dit soort shit wekelijks om hun oren. Leuk… De neuwe trend is: Als je dus maar voldoende minpunten hebt gescoord volgens mijn theorie en je echt te bedonderd bent om de juiste leerlingschap te volgen in een behoorlijke shop….dan open je eigenlijk toch gewoon je eigen shop in je township en kan je lekker aanklooien zonder al dat Yoji gelul, maak je er gewoon een lekkere bende van totdat je het een klein beetje begint te snappen. Daarvan zijn er de laatste jaren al een heeel mooi beetje uit de grond gestampt en in mijn opinie is die meest geweldige GG&GD daar ook flink aan het voeden. Als je maar weet hoe je schoon, a-septisch en volgens hun RICHTlijnen werkt dan heb je ineens een shop….een rechte lijn trekken hoeft helemaal niet joh!.
Dikke veer in de reet van allen die mij snappen of kunnen corrigeren op een redelijke manier en/of mening..!
Een ieder die dit offensive vind….BULL…ga fijn hobbyen, kleien, Bob Ross-schilderen, gezinnetje onderhouden, werken voor iemand die jouw pensioen fijn gespreid regelt van je schamele maandloon! Laat ons lekker doen wat wij leuk vinden en waar wij onze leven voor gegeven hebben, onze eigen pensioenpremies ziektekostenpremies en verzekeringen geheel betalen,( Jah 100%!!) en kom ons lastigvallen als je ook daadwerkelijk denkt dat je snapt hoe een leerlingschap in elkaar steekt en je daarmee kan leven…
Zo, Desibel….misschien heb je nu een beetje idee waarom 9MM zo heftig reageert? Nogmaals, ik ken em niet….mischien zit ik er wel helemaal naast.
Overigens Desibel, dit is niet persoonlijk naar jou hoor…dit is gewoon weer zo'n geweldig moment om weer eens duidelijk te maken hoe het hoort.
Mijn advies naar jou…steek heeeel veel tijd om heeeel snel te verbeteren of gun een behoorlijke shop jouw(!) moeite om je op weg te helpen….Als het echt niks kan worden zal je dat zelf aan kunnen geven of geven zij dat aan. Proberen kan altijd.
Whoooooooooooooooo what a relief!!!