Tatoage met as

  • Erik Doldersum

    Omdat er hier geen onderbouwde (verboden, maar waar t staat kun je me niet aanwijzen..) antwoorden kwamen en ik t in de richtlijnen niet kon vinden, heb ik erheen gemaild.

    Hier kreeg ik wel een duidelijk, uitgebreid en onderbouwd antwoord.

    "Tatoeage-inkt vermengd met as voldoet hoogstwaarschijnlijk niet aan het Tatoeagekleurstoffen besluit van de (Voedsel en Warenautoriteit (VWA). Vermoedelijk zitten er teveel zware metalen en mogelijk AZO kleurstoffen in. Mocht de VWA op het moment dat u getatoeëerd wordt de studio binnenstappen en een monster nemen van de tatoeage-inkt vermengd met as, dan is de tatoeëerder waarschijnlijk in overtreding en kan hem/haar dat ten minste een boete opleveren. Het is begrijpelijk dat tatoeëerders dat risico niet willen lopen.

    Afhankelijk van de kleding, sieraden, materiaal van de kist etc. van de overledene bevat de as meer of minder stoffen die schadelijk kunnen zijn voor uw gezondheid. Of u dat risico wilt lopen is natuurlijk uw eigen beslissing.

    Ik hoop dat ik u in ieder geval heb duidelijk gemaakt waar de knelpunten zitten."

    Het verschilt dus per geval, en t is niet 100% verboden. Iig n ‘officieel’ en 100% antwoord op dit topic.

  • Fransendiana

    Kan je wel vertellen dat mensen met geloven en ruimere culturen dit never nooit zouden doen, maar succes.

  • Erik Doldersum

    Wat bedoel je daar precies mee? Ruimere culturen?

  • Fransendiana

    Ik bedoel bijvoorbeeld:Hindoeisme, mensen van creoolse afkomst etc etc….die zien dit als “niet goed”…in feite plaats je een letterlijk deel van een overleden persoon ONDER je eigen gezonde huid, als de persoon overleden zou zijn aan een dodelijke ziekte oid, brengt dit ongeluk en verderf, maar goed, dat is cultuur en religie, laten we er vooral niet te diep op ingaan, want de halve wereld schiet elkaar overhoop door deze twee zaken…..

  • Erik Doldersum

    Hehe, daar heb je helemaal gelijk in, en daar is dit ook niet het forum voor.

    Maar verschillende culturen/religies hebben een eigen kijk op dingen; wat voor hun ‘niet goed’ is, kan voor mij persoonlijk de mooiste manier zijn om iemand die mij héel dierbaar is, altijd bij me te hebben.

    Nou ben ik sowieso niet bepaald religieus, dus hoef ik t naar niemand behalve mezelf te verantwoorden (:

  • Nice

    Om het nog maar eens op te rakelen:

    UIteraard is het geven van een negatief advies jouw, en je collegas, recht. Maar dan moet je het wel onderbouwen met feiten, naast je mening. Je schets degenen die dit van je vragen een beeld dat het verboden is bij wet. En dat is een bijzonder verstoord beeld. Dit is gewoon niet waar. Een inkt is, op welke manier ook, nooit en te nimmer vermeld in het wetboek. En dat zijn een heeeele stapel boeken.

    Je mag van alles in je inkt doen! Als je het maar laat keuren voordat je het gebruikt! Als die zelfgemaakte mix binnen de gestelde normen blijft word het goedgekeurd en mag je het gebruiken. Dat de mix van goedgekeurde inkt en as van een mens niet word goedgekeurd is alleen een gevolg van de metalen dat een lichaam na verbranding bevat EN het feit dat as van een mens meestal al betast is voor het bij mij terecht komt.

    De inkten zijn niet besloten in een wet maar in een besluit! En dat zijn 2 totaal verschillenden dingen.

    Afval is niet schoon…Maar na verbranding, op minimaal 121 graden celsius wel! En dat overstijgt een gemiddelde verbrandingsoven echt wel. Sterker nog, het as van je sigaar, of je sigaret is het meest steriel. Tot het moment waarop je hat laat vallen of aanraakt.

    AmericanX, vertel mij maar eens waar staat dat iets wat over de 121 graden celsius verhit is geweest NIET steriel is tot het in contact komt met een vervuilde omgeving. Dat kun je gerust een navragen bij je leverancier van de autoclaaf.

    Niet om je te overtuigen maar gewoon om je DE andere visie te delen.

    Ik doe het wel, geef hierbij ook hele duidelijk informatie en niet meer dan de feiten. Mijn mening doet er niet toe als iemand een dergelijke emotionele stap wil nemen. Ik vertel er ook altijd bij dat de VWA (de enige die mijn inkt zou mogen testen..!) met geen mogelijkheid het cupje in handen krijg waar ik op dat moment mee bezig ben…Ik heb ze 2 maal mogen ontvangen en ze krijgen de monsters. Maar niet terwijl ik aan het werk ben! Ook zij zullen het geduld moeten opbrengen tot ik of mijn collega's klaar zijn. Zolang wij aan het werk zijn betreed niemand ons steriele gebied tenzij 1 van ons een moord zou hebben gepleegd. :-)))))

  • No.pain

    Waarom wil je de verbrande resten van oa kledij, schoeisel en andere fabricaten in je tatouage verwerken.

    Ook de eventuele restafval van gebitsvullingen komen mee.

    Want het is niet alleen de as van de overledene die door de inkt gaat.

    De as van de kledij ed wordt in de urn cq pot geborsteld.

    Ik wil niet onrespectvol overkomen, maar na de crematie gaan de grove restanten

    door een machine die de botdelen tot een vlokkirige poeder verbrijzelen.

    Er komen dus allerlei onhygienische delen na de crematie in de as.

    De kans op een hele nare infectie en eventuele nog veel naardere

    medische ingrepen is mega groot.

    De meeste bacterieen zijn vast niet meer levend, doch niks is zo gevaarlijk

    in een lichaam als onderdelen van een ander menselijk lichaam.

    Vele tatoueerder beweren dat ze de as vlokken in de inkt mengen,

    maar dan hebben ze de vlokken wel eerst nog fijner moeten maken.

    Vele mensen hebben as vlokken nimmer gezien.Het is echt geen fijn poeder hoor.

    Hoe dan ook. Het is je eigen lichaam.Maar verstandig om het te doen is het niet.

    Waar doen ze dat mee?En onder welke omstandigheden??

  • margreeth westerbeek

    waar kan ik dat laten doen , wil dolgraag de as van me vader laten taoeren ?maar alle shop die ik benader die doen het niet .

    groetjes margreeth

  • ***american-x-tattoo***

    Nee logies he als ze hun vergunning om te mogen tattooeren kunnen kwijtraken door het te doen!!!!!!!!!!!!

  • bert

    margreeth westerbeek Schreef:

    ——————————————————-

    > waar kan ik dat laten doen , wil dolgraag de as

    > van me vader laten taoeren ?maar alle shop die ik

    > benader die doen het niet .

    >

    > groetjes margreeth

    zijn wel wat tattoo shops die as tattoo zeten heb er ze 22 jan dit jaar laten zetten met as van mijn dochter

    wil je wel het adres mailen maar dat merk ik dan wel