Leerling

• Remon

Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal jaar gefasineerd door tattoeren alleen is het zoals jullie weten vrij moeilijk om ertussen te komen.

Toen ongeveer een half jaartje terug heb ik op internet meegedaan aan een soort van wedstrijd voor tattooleerlingen (in een shop in australie) om te kijken wat ze van me vonden.

Ik vertelde niet dat ik in NL woonde en ze vonden me werk wat ik stuurde mooi.

Het probleem was alleen dat toen ze hoorde dat ik zo ver woonde ze me geen kans wouden geven.

Ik wil zo graag de kneepjes van het vak leren maar hoe kan ik dat bereiken als iedereen zo geheimzinnig doet.

Ik was zelfs bereid om naar australie te emigreren om het vak te leren. Dat zegt toch wel wat?

Als iemand tips heeft of shops weten waar ze iemand kunnen gebruiken.

Kunt je mij dan alsjeblieft helpen!!!

Groetjes Remon

• Rosar

Hoi Remon, Je hebt er dan wel heel veel voor over…Goed ding!

Heb je al rondgevraagt en geleurd met je tekeningen bij de shops zelf? Ik mag aannemen dat je weet wat een leerlingschap inhoud endat je ook bereid bent om die lange lijdensweg te begaan?

De tip dus…je geweldige portfolio samenstellen, alle behoorlijke shops afstruinen en blijven volhouden tot iemand genoeg in je ziet om zijn tijd erin te willen steken.

Ik kanme niet heugen dat ik jouw naam ergens in mijnmail of in de shop ben tegengekomen dus daar heb je al een steekje laten vallen…denk ik…Weet ik niet zeker hoor…:D

Hopelijk komen er meerdere tips. Succes!

• remon

hey rosar

thanx voor de reply

tuurlijk ben ik bij shops geweest praatjes gedaan via via etc

probleem is meer dat als ik er dan over het begon meteen was ohnee bedankt nee sorry tja je moet echt via via ergens erin rollen etc

van tekeningen laten zien kwam het dus niet

Ik snap cker dat het kijken kijken vragen en leren is, en niet na een paar weken te gaan prikken.

Nou heb ik wel van tattoeerders gehoord dat de lijdensweg van leerling wel verschillend is per shop.

de reden dat je me naam niet in je mail heb gezien is omdat ik 1x een shop heb gemailed maar eigenlijk al wist dat dat niet de manier is en je geen antwoord hoeft te verwachten.

Of ik bij je shop ben geweest weet ik niet, zou je moeten vertellen welke het is :)

hopelijk komen er meer tips

greetz

remon

• ***american-x-tattoo***

Als je een mooie portfolio hebt en ja gaat er mee bij studio's lang, ga ze dan in heel Nederland af. Zoals je al omschreef wil je zelf emigreren. Ja denk er dan eens aan om ook over de grens te gaan kijken. Je zou bv in je vakantie een leuke trip bij studio's in Duitsland en of België kunnen kijken.

Als je het echt wilt weet ik zeker dat je een leer meester vind.

Misschien een idee om eens tekeningen van je op het tons of tattoo forum te plaatsen, hier komen veel artiesten ook een kijkje nemen en zijn speciale topics om je teken werk te plaatsen.

• Andy

Hoi Remon,

Hier nog eens zo iemand met hetzelfde probleem.

Ik weet toevallig wel dat ze bij Collin's Tattoo een leerling zoeken met vestigingen in Gaanderen en Winterswijk.

Ik heb er op “gesolliciteerd” en zelfs met de aanbeveling van een “vrij bekende” tattoo shop, maar zelfs dit geeft geen garantie.

Want ik heb tot op heden niets gehoord van Collin's Tattoo. En ik ben bang dat dat ook niet meer gebeurd.

De tattooshop waarbij ik zelf de deur plat loop, heeft helaas geen plek meer voor een leerling.

Zelf ben ik er de persoon niet naar om met mijn “portofolio” te leuren bij andere tattooshops, want hoewel dit wel altijd door de artiesten geroepen

wordt, wordt je in de meeste gevallen bekeken met zo'n blik van: “goh, jij hebt te vaak naar Miami Ink gekeken”.

Veel succes in ieder geval!

• Rosar

Hoi beiden, :D

Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk frustrerend kan zijn. Leuren met portfolios en niks horen, of afgewezen worden, of voorgelogen…Al dat soort gedonder.

Jullie moeten je kunnen voorstellen dat een shop met een behoorlijke naam op zeer regelmatige basis dergelijke verzoeken krijgt.

Ik zie wekelijks een mailtje in de box met een vraag naar een leerlingschap. Ik besteed daar ook daadwerkelijk aandacht aan! Ik leg altijd uit, en dat is bijna een standaard mailtje geworden, dat mailen niet op prijs word gesteld omdat een persoonlijk gesprek beter valt. En ik probeer een beeld te schetsen van wat een leerlingschap inhoud. In 9 van de 10 gevallen, en dat overdrijf ik niet, hoor je nooit meer iets van de persoon. Dat is het Miami Ink gehalte…

Dan heb ik nog 3 tot 5 mensen in de maand die daadwerkelijk langskomen met een portfolio. En dan zie ik echt mensen die zichzelf overschatten. Ik ben zelf altijd zo vriendelijk om tips mee te geven om ze toch tot verbetering te zetten. Ik laat ze dan ook echt zien wat voor ontwerpen ik graag zie en dan zijn ze toch wel onder de indruk en zien ze waar ze naartoemoeten werken.

Met 2 personen in een half jaar die echt heel interresant zijn heb ik dan ook echt hoop. Die haken dan veelal af wanneer duidelijk word dat 3 dagen in de week echt niet genoeg is en dat er niets verdiend word, maar wel hard gewerkt.

En dan is er 1 persoon in een jaar die alles mee heeft, waar wij (ik ben niet alleen in de shop…) ook echt tijd in willen steken en die er ook hard voor wil werken. En dan is het nog afwachten of we op dat moment plek hebben voor en leerling.

Het is dus voor beide partijen een loterij….

Wat ik dan vaak merk is dat zgn. ‘sollicitanten’ vaak roepen dat de tattoowereld geheimzinnig doet of gewoon niet willen. En dat is in mijn beleving niet waar. Als je na jaren leuren nog geen plek hebt gevonden ben je waarschijnlijk nog geen shop tegengekomen die eerlijk tegen je gezegd heeft dat je tekentalenten of instelling niet afdoende is om er jarenlang tijd en moeite in te steken om jou een geweldige toekomst te bieden.

Wat gaat er vaak niet goedkomen?

Je kan wel wat tekenen…vooral tribals.

Je kan goed natekenen.

Je wilt niet 3 uur reizen om op tijd in de shop te zijn.

Je laat me je tattoomachine zien.

Je laat foto's zien van tattoos die je al hebt gedaan.

Je neemt je vriend mee waarop je je eerste tattoo hebt gedaan.

Je wilt parttime meelopen.

Je wilt leren tatoeëren en piercen.

Wat maakt je interessant?

Je hebt een geweldige portfolio met vanalles. Tattootekeningen zijn niet interessant, kunst wel.

Je laat zien dat je leuke ideëen hebt.

Je moet vanuit Tietjerkstradeel maar jeb ent er een uur eerder dan ik en je gaat een uur later weg.

Je weet niet hoe een tattoomachine eruit ziet.

Je hebt betere ideeën dan ik.

Je wilt niet je eigen shop hebben maar je hebt speciaal mijn shop gekozen om er minimaal 10 jaar te werken.

Beetje vrolijke noot…Ik hoor zoveel gezeik van wannabees, maar ik ben shopeigenaar…en dat is ook niet voor niks.

Degenen die echt willen! Volhouden! Ik weet dat ze 't kunnen….

• Gerry

RAAR he dat al die mensen gewoon thuis gaan prikken haha

• Andy

@ Rosar,

Bedankt voor je reactie, tenminste 1 iemand die eerlijk en oprecht is.

Een persoonlijk gesprek bevalt idd beter, maar zoals ik al eerder aangaf, als je in een tattooshop binnen loopt met n mapje onder de arm en de vraag goh, zoeken jullie nog een leerling? Wordt je bij wijze van spreken al eruit gekeken.

Vandaar dat ik me tijdens “het eerste contact” me liever verberg en me er lafjes af maak met een mailtje en digitaal portofolio.

Een goede tekenaar ben ik niet nee. Dat weet ik van mezelf, op t tattoo-forum lopen genoeg gasten rond die 1000x beter kunnen tekenen dan ik. Maar al doende leert men en naast de vele tribals en lettering opdrachten die ik krijg, probeer ik ook zoveel mogelijk andere dingen te tekenen. Oefening baart kunst.

Over kunst gesproken, waarom moet ik kunst meenemen naar iemand's shop? Op papier kan ik toch ook goed laten zien wat voor ideeen ik heb?

Afstand interesseer me niet, alhoewel Australie zelfs mij te gortig is :)

Collin's zit in omg. Doetichem ik woon in Venlo, dus afstand interesseert me weinig.

Het part-time doen, zou in mijn geval wel voor willen stellen, als soort van proef periode. Ik heb een vaste baan en in deze tijd is dat goud waard, dus hoewel ik veel over heb voor de tattoo-wereld, zou ik eerst willen kijken hoe het klikt onderling. Want stel dat t na 2 maanden toch geen gelukkig huwelijk blijkt, zit ik dan met helemaal niets. En mijn huisbaas wordt er dan ook minder gelukkig van.

Dus ik heb er veel voor over, maar niet zonder er goed over nagedacht te hebben.

Want ook ik weet dat je als leerling de eerste jaren weinig tot niets verdient.

Misschien dat de voorkeur ligt bij studenten als leerling, want bij mij zitten er nog een aantal haken en ogen aan.

Over n eigen shop wil ik nog LANG niet nadenken.

Ik wil t echt, dus ik blijf volhouden.