Hoi beiden,
Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk frustrerend kan zijn. Leuren met portfolios en niks horen, of afgewezen worden, of voorgelogen…Al dat soort gedonder.
Jullie moeten je kunnen voorstellen dat een shop met een behoorlijke naam op zeer regelmatige basis dergelijke verzoeken krijgt.
Ik zie wekelijks een mailtje in de box met een vraag naar een leerlingschap. Ik besteed daar ook daadwerkelijk aandacht aan! Ik leg altijd uit, en dat is bijna een standaard mailtje geworden, dat mailen niet op prijs word gesteld omdat een persoonlijk gesprek beter valt. En ik probeer een beeld te schetsen van wat een leerlingschap inhoud. In 9 van de 10 gevallen, en dat overdrijf ik niet, hoor je nooit meer iets van de persoon. Dat is het Miami Ink gehalte…
Dan heb ik nog 3 tot 5 mensen in de maand die daadwerkelijk langskomen met een portfolio. En dan zie ik echt mensen die zichzelf overschatten. Ik ben zelf altijd zo vriendelijk om tips mee te geven om ze toch tot verbetering te zetten. Ik laat ze dan ook echt zien wat voor ontwerpen ik graag zie en dan zijn ze toch wel onder de indruk en zien ze waar ze naartoemoeten werken.
Met 2 personen in een half jaar die echt heel interresant zijn heb ik dan ook echt hoop. Die haken dan veelal af wanneer duidelijk word dat 3 dagen in de week echt niet genoeg is en dat er niets verdiend word, maar wel hard gewerkt.
En dan is er 1 persoon in een jaar die alles mee heeft, waar wij (ik ben niet alleen in de shop…) ook echt tijd in willen steken en die er ook hard voor wil werken. En dan is het nog afwachten of we op dat moment plek hebben voor en leerling.
Het is dus voor beide partijen een loterij….
Wat ik dan vaak merk is dat zgn. ‘sollicitanten’ vaak roepen dat de tattoowereld geheimzinnig doet of gewoon niet willen. En dat is in mijn beleving niet waar. Als je na jaren leuren nog geen plek hebt gevonden ben je waarschijnlijk nog geen shop tegengekomen die eerlijk tegen je gezegd heeft dat je tekentalenten of instelling niet afdoende is om er jarenlang tijd en moeite in te steken om jou een geweldige toekomst te bieden.
Wat gaat er vaak niet goedkomen?
Je kan wel wat tekenen…vooral tribals.
Je kan goed natekenen.
Je wilt niet 3 uur reizen om op tijd in de shop te zijn.
Je laat me je tattoomachine zien.
Je laat foto's zien van tattoos die je al hebt gedaan.
Je neemt je vriend mee waarop je je eerste tattoo hebt gedaan.
Je wilt parttime meelopen.
Je wilt leren tatoeëren en piercen.
Wat maakt je interessant?
Je hebt een geweldige portfolio met vanalles. Tattootekeningen zijn niet interessant, kunst wel.
Je laat zien dat je leuke ideëen hebt.
Je moet vanuit Tietjerkstradeel maar jeb ent er een uur eerder dan ik en je gaat een uur later weg.
Je weet niet hoe een tattoomachine eruit ziet.
Je hebt betere ideeën dan ik.
Je wilt niet je eigen shop hebben maar je hebt speciaal mijn shop gekozen om er minimaal 10 jaar te werken.
Beetje vrolijke noot…Ik hoor zoveel gezeik van wannabees, maar ik ben shopeigenaar…en dat is ook niet voor niks.
Degenen die echt willen! Volhouden! Ik weet dat ze 't kunnen….