Tatoage met as

  • Betina Schouw

    Sorry als dit een stomme vraag is maar wilde hem tog even stellen.

    Ik heb wel eens gehoord dat mensen het as van een overledene iets mee in hun lichaam laten tatoEren kan dit echt?

    Zelf lijkt mij dat dat niet gaat dat dat dan kan gaan ontsteken ?

    Nou graag wacht ik op jullie andwoord

    Met vriendelijke groeten Betina

  • Erik Doldersum

    Dit kan wel degelijk; ik laat woensdag een tattoo voor mn (nog levende) moeder zetten; als ze overlijdt komt daar een kleine tattoo met dr as onder.

    Wij hebben het allemaal op papier gezet. Na de crematie moet je een bepaalde tijd wachten tot de as wordt vrijgegeven, in t geval van mijn moeder gaat een klein deel in mijn tattoo en de rest in een urn.

  • jochem

    Ja, het kan inderdaad.

    Het mag echter niet en het kan een shop zijn vergunning kosten, dus lang niet iedere shop zal het doen en zeker niet zomaar bij iedere onbekende.

  • ***american-x-tattoo***

    Het is in Nederland zelfs bij de wet vast gelegd dat het verboden is om as van een overleden persoon of dier te gebruiken om in een tattoo te verwerken.

    Idd de des betreffende shop kan hier waarschijnlijk ook zijn vergunning door verliezen.

    Daarnaast is alleen het idee om dit te doen al smerigr, ik snap de emotionele waarde ervan wel maar het is vies. De kans is ook hel groot dat de tattoo fiks gaat ontsteken en dit zal zeker schade aan je tattoo veroorzaken.

    Dus heel slecht idee om zoiets te doen en de shop die het wel doet ja hopen dat het niet bekend wordt voor je vergunning.

  • Erik Doldersum

    Maar t wordt met hoge temperaturen verbrand, dan gaan alle bacteriën etc toch dood?

    Wat dat betreft maak ik me iig geen zorgen.

    Ik laat t dan zowiezo door een bevriende artiest doen, dus dat komt ook wel goed.

  • Erik Doldersum

    Nog even dit topic ophalen;

    Ik heb woensdag een nieuwe tat laten zetten (een hart met ‘MOM’), toen had ik t met die artiest over een tattoo eronder met mn moeders as erin (hoop dat t nog lang niet gebeurd, maar als t zo ver is..)

    Heb m ook verteld wat er hier geantwoord is, maar volgens hem is het anders.

    hij zei mij namelijk dat de regels gelden voor de inkt in de potjes, dus niet wanneer het uit de potjes komt. Daarbij wordt er maar een heel klein beetje as gebruikt (10% van een cupje, rest inkt), en niet het hele cupje gaat leeg, dus er komt in principe maar heeeel weinig as in..

    Nu ben ik toch erg benieuwd waar dat nou staat dat t niet mag en dat een shop zn vergunning kwijt kan raken daardoor; ik heb net de hygiënevoorschriften voor tattoeëren doorgelezen op de site van de GGD, en heb hierover niks kunnen vinden.. kan iemand t mij aanwijzen?

  • Nice

    Volgens mij is het als volgt;

    Elke inkt die door een tatoeëerder wordt gebruikt moet aan de Nederlandsche Norm voldoen. De inkten zijn getest (en goedgekeurd…) volgens deze norm. Elke toevoeging tot de inkt (dus ook as…) vervuild (!) de inkt en dus mag daar niet mee getatoeëerd worden omdat betreffende samenstelling niet in de bepalingen is opgenomen. En alleen daarom!

    @ AmericanX; Het gebruik van as in de inkt is niet bij wet verboden!!!!!!!!!!! Alleen is er (nog) geen inkt, waar as bij is toegevoegd, goedgekeurd! En je mag geen inkten gebruiken die de Nederlandsche Voedsel- en waren autoriteiten niet heeft goedgekeurd.

    Het is niet per definitie smerig omdat er in de as geen virussen of bacterieën aanwezig zijn vanwege de verhitting die de temperatuur van een goedgekeurde autoclaaf overstijgt. AmericanX, een lichaam word niet gekookt tot as…

    Niet om je aan te vallen of iets maar ik zie wel dat je toch enigszins dingen overdrijft om aan te tonen dat men niet te licht over dit soort dingen moet nadenken.

    De genezing van een tattoo, gemengd met as van een overleden persoon, KAN iets lastiger verlopen doordat de structuur van inkt anders is. Dat vermeld je ten alle tijde bij een dergelijk verzoek…

    Dat je je vergunning hierdoor kwijtraakt is bullshit. Ikzelf heb dezelfde dame die de GGD- keuring van onze shop heeft gedaan getatoeëerd met inkt, gemengd met het as van haar overleden dierbare. Met de nodige uitleg uiteraard. Geen probleem met de uitleg en geen probleem met de genezing…

    Dat een shop hierover niet naar buiten treed is denkbaar en begrijpelijk maar ga geen losgeslagen fantasie verhalen ophangen of mysterieus lopen doen. Een GGD keuring of VWA bepaling is niet een doorslaggevend oordeel.

    Uiterst vriendelijke groet!!

  • Erik Doldersum

    Das een mooi duidelijk en uitgebreid antwoord! :D

    Ik weet zeker dat ie tegen die tijd wel zou komen, maar t heeft me toch nieuwsgierig gemaakt naar hoe t precies zit, aangezien ik verschillende verhalen heb gehoord..

    Nice, mag ik vragen wat t adres van je website is?

  • Erik Doldersum

    American-X, zou je me kunnen laten zien waar dit volgens jou staat?

    Hoe meer ik er over opzoek en hoor hoe meer ik zie dat t prima kan, en t niet zo smerig is als jij doet lijken.

    Eigenlijk is de lucht in de ruimte waar de inktcupjes staan tijdens t tattooëren smeriger dan de as..

  • Gerry

    RAAR he dat ik je Malle noem haha