ms en tattoo laten zetten

• Gerda

Hallo allemaal, ik heb ms en wil graag een tattoo laten zetten. Nu staat er in de richtlijnen van de GGD dat als je een immuunziekte hebt, je beter geen tattoo kunt laten zetten. Ik heb er over gebeld en ze raden het af in verband met eventuele slechtere wondgenezing.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee, want ik wil het zo graag!! Maar ja, ik heb natuurlijk geen zin in ontstekingen.

Groetjes Gerda

• *****americanx*****

Ten eerste welke immuun ziekte heb je en wil je eht hier niet vertellen mag je me ook mailen.

Het is niet zo als je een immuun ziekte hebt je geen tattoo kan nemen en het kan zo zijn dat de genezing langer duurd en dit hoeft niet gepaard te gaan met een ontsteking of iets dergelijks.

Je lichaam heft iets meer tijd nodig voor de genezing meer niet.

• Gerda

Hallo Americanx, bedankt voor je antwoord. Ik heb ms (multiple sclerose). Dit valt onder de immuunziekten. Het uit zich voornamelijk in ontstekingen in het centrale zenuwstelsel.

Mooie site heb je trouwens!

• Gerda

O ja, dat wou ik er nog even bij zeggen: ik gebruik daarvoor behoorlijk wat medicijnen en nu las ik dat je bv. 2 dagen van te voren al geen aspirientje gehad mag hebben.

De medicijnen waar ik aan zit zijn wel wat zwaarder dan een aspirientje en sommige zijn ook bloedverdunnend.

Vandaar dat ik ook zo ontzettend twijfel! Ik wil zo graag, maar ben erg bang voor eventuele gevolgen.

Heb als puber ook een oorbel door mijn kraakbeen gehad en dat is ook niet goed afgelopen. Komt nog regelmatig etter uit terwijl ik hem al 15 jaar niet meer draag!

Nou ja, het blijft natuurlijk altijd een gok. Niemand kan garanties geven…

Of jij wel ;-) ?

• erik

ga eens overleggen met je huisarts en n tattooartiest (al zijn er hier idd wat die je antwoorden kunnen geven)

even langs je huisarts lijkt me ook niet onbelangrijk..

• *****americanx*****

Hallo gerda.

Garantie kan ik je dus nooit geven maar heb wel een klant die ms heeft en daardoor zelf in een rolstoel zit. Ik heb haar nu 2x getattooerd en de laatste keer was deze week en haar eerste tattoo was ongeveer 6 wk terug en die was ondanks haar zware ms helemaal perfect geheeld en ziet er heel goed uit.

Ik neem aan dat er verschillende soorten ms zijn en ik weet niet hoe het met haar zat qua medicijnen, weet wel dat ze zware medicijnen had en dit was geen probleem bij haar.

• Gerda

Hoi Americanx, dat klinkt goed! Ik zal het binnenkort nog overleggen mijn neuroloog en dan ga ik de knoop doorhakken :) .

Bedankt voor het meedenken :)

• Gerda

Heb het nagevraagd bij mijn ms-verpleegkundige en die zei dat het geen kwaad kan.

Bij ms wordt alleen lichaamseigen materiaal in het centrale zenuwstel aangevallen en dat heeft verder niks te maken met wondgenezing.

Bij immuunziektes waarbij je weerstand heel erg omlaag gaat (bv aids) is het niet aan te raden zei ze. Zij hebben meer kans op infectie van een tattoo.

Ik dacht ik zeg het hier nog even. Als tatoeeerders dan weer eens een vraag hierover krijgen, weten ze het antwoord.

Ik ga er half augustus dus een laten zetten. Jubel de jubel! :)

Groetjes Gerda :)

• wendy van w.

Wat goed om te horen. Heel veel succes in ieder geval ;)

• Jelle

Anonymous

Hallo allemaal, ik heb ms en wil graag een tattoo laten zetten. Nu staat er in de richtlijnen van de GGD dat als je een immuunziekte hebt, je beter geen tattoo kunt laten zetten. Ik heb er over gebeld en ze raden het af in verband met eventuele slechtere wondgenezing.

Wie van jullie heeft hier ervaring mee, want ik wil het zo graag!! Maar ja, ik heb natuurlijk geen zin in ontstekingen.

Groetjes Gerda