Ontwerpen stelen?

• Martin

Goededag,

In mijn vrije tijd ontwerp ik tattoo's en een paar van die voorbeelden heb ik op het internet geplaatst (home.wanadoo.nl/rijswijkm … moet nodig geupdate worden). Nu was ik laatst aan het surfen en kwam bij de website van Rene uit Apeldoorn (http://www.tattoo-rene.nl). Tot mijn verbazing zag ik dat hij ontwerpen van mij op zijn site gezet had zonder vooraf toestemming te vragen. Verder staat er ook copyright bescherming waarschuwing op mijn site….

Wie kan mij adviseren hoe ik hiermee moet omgaan? Bij de politie melden lijkt mij beetje zwaar.

Alvast bedankt,

Martin

• Bertje Brickhouse

Sloat em op zinne bakkes !?

• muts

whahaha!! :D

U kunt degene (vriendelijk) verzoeken de ontwerpen weg te halen van de site bijvoorbeeld.. Als 'ie dit niet doet kunt u gaan dreigen met bijv. de politie en als degene dan nog niet reageert, zou ik gewoon de politie bellen als ik u was ;)

Groetjess, Mara

• Tattoo Ron

Enkel wanneer je copyright hebt aangevraagd op jouw ontwerpen ( bij Buma Stemra dacht ik ) kun je er iets tegen beginnen, zoniet heb je geen poot op te staan.

Helaas is dat het nadeel van iets op internet plaatsen.

• Shellfish

Jup, Buma Stemra wijst copyrights toe op o.a. afbeeldingen. Gebruik maken van het (C)- teken is voor die tijd zelfs onrechtmatig. Maar zelfs nadat je hier rechten op hebt ben je verplicht deze ontwerpen zelf te beschermen. En dat doe je dus door niks op internet te zetten. Alles op internet is een gemeengoed.

Overigens schat ik zo dat half nederland met een ontwerpje van internet naar de tattooshop rent en de artiest ook niet echt alle tijd heeft om na te gaan waar ie vandaan komt.

• whatever

1 Mail m met het vriendelijke doch dringende verzoek je tekeningen te verwijderen

2 Wees blij dat hij je ontwerpen de moeite waard vind (en vraag m om credits op de site te zetten). Vraag of je misschien nog meer voor m kan tekenen, cool toch om je ontwerpen als tattoo terug te zien op iemand ?

3 Probeer je content te beschermen met javascript, zet ze om in (adobe)flash of plaats er op zn minst n watermark overheen.

4 Ga vooral veel oefenen met tekenen. Sorry maar sommige plaatjes zien er echt beroerd uit (skull gallery bv).

• Moonlampje

op puntje 3

een plaatje is NIET te beschermen via een javascript. wat dacht je van de print screen knop? en wat dacht je van je internet chache waar hele websites inclusief plaatjes in worden opgeslagen, zodat ze een volgende keer sneller geladen worden?

@TS-er je kunt je werkjes wel voorzien van een watermerkje als je ze maakt, zodat diegene iig niet kan zeggen dat ze van hem afkomstig zijn en zo het hele verhaal omdraaien.

• *****americanx*****

Ik heb die voorbeelden eens aandachtig bekeken, maar welke van die verschikkelijke lelijke ontwerpen die er op staan zijn dan van jou dat je hier zo een drukte er over maakt. er staan niet een normaal ontwerp tussen en allemaal van het internet gejat spul.

Dus welke heb jij dan getekend???????

Gr martin

• Moonlampje

beetje photoshopper kan ook een watermerkje wel wegpoetsen.

• erik

je haalt me de woorden uit de stront. eh, mond.