Tattoo onder de 16 , Kamer Antwoord

• ***** Intiem *****

Tatoeage ook onder de zestien:

DEN HAAG ? Er komt toch geen leeftijdsgrens van zestien jaar voor het aanbrengen van een tatoeage of piercing. Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt het beter het toezicht op de hygiëne in tattoo-shops te verscherpen en tatoeerders elk jaar opnieuw een vergunning te laten aanvragen.

De VVD wilde het aanbrengen van piercings of tatoeages bij kinderen onder de zestien wettelijk strafbaar maken, met een uitzondering voor kinderen tussen de twaalf en zestien die worden vergezeld van een ouder of voogd.

Aanvankelijk was VVD-minister Hoogervorst bereid een leeftijdsgrens in te voeren, maar na overleg met justitieminister Donner is hij daarvan teruggekomen. Volgens Hoogervorst heeft een verbod geen zin, omdat de politie geen tijd heeft om te controleren en het Openbaar Ministerie geen capaciteit heeft om overtreders te vervolgen. Verder zou het risico bestaan van een ondergrondse, illegale tatoeagescene, aldus Hoogervorst en Donner.

Alle partijen behalve de VVD steunen het nieuwe voorstel van Hoogervorst alleen de gezondheidsrisico?s in te perken; veel jongeren houden ernstige infecties over aan hun lichaamsversieringen.

Ook het CDA, aanvankelijk voor een leeftijdsgrens, is om. Kamerlid Buijs: ?Een leeftijdsgrens lost de gezondheidsproblemen niet op. Beter is te kijken of tatoeëerders hun werk zodanig doen, dat er geen infecties kunnen optreden.?

De VVD is teleurgesteld. Maar de tegenstem van de VVD-fractie zal niet kunnen verhinderen dat het voorstel donderdag door de Kamer wordt aangenomen.

Bron: Eindhovens Dagblad.

• TattoozZz

Wat een stelletje bloedmongolen.

• Loes

nou ik kan je zeggen dat mensen met het syndroom van down meer verstand hebben, dus die naam niet meer gebruiken in een scheldwoord aub.

• bert

Ik vind dit besluit van de Minister dom en ondoordacht en een uitdaging voor de tattoeerders een uitdaging om GEEN tattoos te zetten onder de 16 op eigen initiatief !.En zo blijkt maar weer dat ze in Den Haag dat ze nergens verstand van hebben en dat de kloof tussen burgers en politiek onoverbrugbaar is .

Nu denk ik zelf dat er altijd figuren blijven beunhaas of legale die toch kinderen onder de zestien gaan beschadigen. jammer maar zo gaat het altijd in dit land er is geen beroeps ethiek of zelfcontrole in de tattoobranche ze klooien maar wat raak .ieder voor zich .

In ieder geval kan je je kid van 14 rustig achterlaten laten we weten dat er schoon gewerkt wordt bij de officieele Tattooshop .

Tattoozzz ik weet dat dit een veelgebruikt woord is in jouw omgeving maar niet een woord dat je in een forum gebruikt normaal wordt je er voor minder uitgegooid weet ik uit ervaring .

• *****americanx*****

Ik ben het niet met je eens Bert als je zegt dat er geen beroeps ethiek is of zelfcontrole in de tattoo wereld.

Die is er wel degelijk bij heel veel studios.

Heel veel studio's hanteren een leeftijdsgrens en die is of 16 of in vele gevallen ook 18 jr.

Bij de studio's die de leeftijd van 16 hanteren waarop je een tattoo kan laten aanbrengen is het meestal ook nog verplicht dat één van de ouders het toestemmings formulier ondertekend(als de studio natuurlijk zo een formulier heeft).

Zeker heb je uitzonderingen hierop en worden er gerust kinderen van 13 14 of 15 jr getattooeerd en ik ben van mening dat hier zeker hard tegen op getreden zou moeten worden, maar je leest het al daar heeft justitie niet demiddelen voor om dit te doen en dit is zeer spijtig.

Dus niet elke studio is zo als jij ze om schrijft, de meerderheid heeft wel beroeps ethiek en hanteerd leeftijdsgrenzen.

gr martin

• bert

Eigenlijk moeten we de proef op de som nemen en een jongen of meisje van 14 of 15 naar een aantal willekeurige shops laten gaan en dan kijken wie er een tattoo zet en wie niet .Dat lijkt me heel interessant .

• *****americanx*****

Lijkt me een heel goed plan.\

sStippel het maar uit ik wil er wel bij zijn.

Gr martin

• ***** Intiem *****

Ach Bert er zijn hier prikkers die hun eigen zoon onder de leeftijdgrens piercen , dus daar zul je vast geen medewerking van hebben , mits ze je voor het zootje houden natuurlijk

• bert

Leeftijdsgrenzen voor tatoeages en piercings

Uitgegeven: 22 juni 2006 20:05

Laatst gewijzigd: 22 juni 2006 23:16

DEN HAAG - Tatoeage- en piercingshops moeten zich aan leeftijdsgrenzen gaan houden. Overtreden zij de regels, dan kunnen ze hun vergunning kwijtraken. Dat hebben de ministers Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) en Piet Hein Donner (Justitie) donderdag toegezegd aan de Tweede Kamer.

De Kamer debatteerde over het vergunningenstelsel voor tatoëerders en piercers, dat Hoogervorst wil invoeren. De minister wilde de vergunninghouders gaan controleren op hygiëne, maar voegt daar nu ook leeftijsgrenzen aan toe. Ook moet er goede voorlichting komen aan klanten over gezondheidsrisico's van de lichaamsversieringen.

Symboolwetgeving

VVD-Kamerlid Anouchka van Miltenburg wilde het aanbrengen van tatoeages en piercings bij kinderen onder zestien jaar strafbaar stellen, tenzij het kind ouder is dan twaalf en vergezeld is van een ouder of voogd. Maar Donner legde donderdag nog eens uit dat dit verbod niet te handhaven is omdat het strafbare feit nauwelijks valt te bewijzen. Het zou alleen maar tot symboolwetgeving leiden.

Schade

Ouders die vinden dat hun kind schade is toegebracht, kunnen altijd nog in een civiele procedure vergoeding eisen. Daarnaast zou er naar analogie met de regels voor alcohol in de Warenwet een bepaling over leeftijdsgrenzen kunnen komen.

Controleurs van de Voedsel- en Warenautoreit kunnen hier dan op toe gaan zien. Voor Miltenburg was dit aanleiding haar voorstel voor het strafbaar stellen in te trekken.

DUS MET ANDERE WOORDEN TATTOO EN PIERCINGSHOPS GAAN STRAKS DOKKEN OM EEN VERGUNNING TE KRIJGEN EN TE BEHOUDEN.€ 500 PER JAAR . EN DIE LEEFTIJDSGRENS DAAR HOOR JE NIETS MEER OVER WANT DAT IS VEEL TE MOEILIJK TE BEWIJZEN . WAAR GAAT DIT NU OVER GELD ??OF DE VOLKSGEZONDHEID ??WAT EEN …..WOU BIJNA TATTOOZZZZzZZ ZIJN WOORD GEBRUIKEN MAAR HEB EEN ANDER WOORD VOOR ZE …ZAKKENVULLERS !

• Loes

precies dat is beter verwoord.