Hallowaa.
Als het allemaal goed gaat wordt er deze week vergaderd over de wijziging van de Warenwet omtrent het tatoeëren en piercen in Nederland. Een belangrijk punt daarin is de vergoeding die wij als tattoo en piercingshops moeten gaan betalen voor het laten keuren van onze studio's. Daar heb ik al heel wat uren met collega's over gesproken, en daar zijn harde woorden bij gevallen. Dat de meeste collega's het niet eens zijn met de tarieven die de GGD wil opleggen voor het laten keuren van onze werkruimtes is me daarbij wel duidelijk geworden.
Gelukkig kwam ik vanochtend op teletekst pagina 104 een artikel tegen met de volgende tekst:
PROEF MET GELD VOOR CRACKVERSLAAFDE.
Drugsverslaafden in Den Haag, Enschede en Amsterdam Zuid-Oost krijgen geld van de GGD als ze geen cocaïne meer gebruiken. De junks worden behandeld voor het gebruik van heroïne, maar roken ook vaak crack. Daar zijn ze moeilijk van af te helpen.
De GGD wil hun nu tot 56 euro per week geven (!) als ze van de crack afblijven. Ze krijgen het geld naast de gratis (!) heroïne of methadon. Met een urinetest wordt gecontroleerd of een verslaafde crack heeft gebruikt.
De financiële beloning is een proef. Die duurt 14 maanden en kost ruim een kwart miljoen. Volgens hulpverleners is crack steeds populairder aan het worden.
Tot hier de tekst zoals die te vinden is op NOS teletekst.
Dus collega's en zwartkijkers, het geld dat wij straks mogen betalen voor het laten keuren van onze studio's wordt straks gedeeltelijk gebruikt om drugsverslaafden financieel te ondersteunen. Het is dus niet allemaal weggegooid geld :-).
De laatste keer dat ik daar naar informeerde viel (ook gratis) heroïne nog onder de opiumwet, en was de handel daarin nog steeds een overtreding van deze opiumwet. De GGD zal de heroïne die ze gratis weggeeft vast niet kado krijgen en zal deze dus eerst zelf moeten kopen (handel die verboden is), en geeft deze dan ook nog een weg aan mensen die zichzelf in de problemen hebben gebracht door die drugs. En als beloning om een andere drug niet te gebruiken krijgen ze dadelijk nog geld toe ook van de GGD.
Niks geen geklets over verplicht afkicken, of verplicht werken zodat ze zelf hun “hobby” kunnen betalen, maar gewoon gratis heroïne en zakgeld toe van de GGD. Dezelfde GGD die ons flink wil laten betalen, en die daar ieder jaar voor terug blijft komen omdat onze vergunningen straks maar een jaar geldig zijn !
We zitten weer in de laatste maand van het kwartaal (einde van de BTW periode), en ik hoop dat jullie nog even aan bovenstaand bericht terugdenken als je straks het giro'tje van de belastingdienst weer mag betalen. Ook geld voor de overheid waar allemaal “leuke” dingen mee worden gedaan.
Groetjes, Klaus.