Aaaaaaaaaaaaappplauuuuuuuuuussssssssssss!
Ik moet werkelijk zeggen, Gerrit, jij slaat werkelijk de spijker op z'n kop. En niet omdat je tegenwoordig bijna prominent genoemd mag worden.
De laatste dagen is er eigenlijk alleen maar te lezen hoe iedere ‘collega’ elkaar verschrikkelijk afbrand! En ik vind dat werkelijk verschrikkelijk! Want dit gaat tesamen (of tezamen..?!) met de regelmatige oproepen om elkaar als 1 front te steunen in de strijd.
Tegen zwartwerkers? Jongens wees eerlijk…iedereen houd z'n hoofd boven water om in deze maatschappij nog te kunnen overleven. Hard werken, minder opgeven of echt ‘beunen’… Niemand heeft sympathie met de Belastingdienst.
Tegen scratchers? Ja uiteraard! Maar wees dan ook eerlijk waar je ooit zelf bent begonnen. En dan heb ik ‘t met name tegen de generatie artiesten die konden experimenteren zonder zich jaren te moeten verantwoorden bij tatoëerders die je bij een fout antwoord je vingers wilden breken….Ik heb van een grondlegger geleerd dat degenen die ’t echt niet kunnen uiteindelijk uitgerangeerd worden. DAT heet nou natuurlijke zuivering! En wat Gerrit al aanhaalde, de klanten die daaraan ten grondslag leggen (of liggen..?) hebben de keuze gemaakt voor die artiest cequ freewheeler! En dat doen ze niet om diens good looks! Lets face it…tatoëerder worden om wijven te versieren zit er niet in want ik ben niet de mooiste en mijn collega's ook niet!
Thuiswerkers dan? Ik weet dat er thuiswerkers zijn die ‘t beter voor elkaar hebben dan de gemiddelde prominente tatoëerder. Niet om die prominenten door ’t slijk te halen maar niet elke tatoëerder kiest ervoor om in haar/zijn dorp en/of stad een shop te openen op ooghoogte! Er zijn shops die een werkelijk schitterend pand hebben in een centrum maar er zijn ook werkelijke kunstenaars die dat risico niet nemen en lekker op hun gemakkie gewoon ‘solliciteren’ bij een shop… of een behoorlijke werkruimte inrichten in ‘t huis waar ze de huur/hypotheek betalen en daar hun kunstjes vertonen. De ’groten' hebben 't zwaar…vergis je niet.
Ik heb een behoorlijke werkruimte maar ik lever niet de absolute topwerken die een enkeling in ons landje wel routinematig levert. Ja, ik ben soms verschrikkelijk jaloers op de enorme freehand kunstwerken die de groten der Nederlanden leveren. Dat wil ik ook! Maar ik weet dat de collega's (zo zal ik ze ook altijd blijven noemen, wie ‘t ook is…) nogal geïrriteeerd kunnen reageren (en dat betekent niet dat ze dat zijn..heb ik geleerd! ) als ik ze bezoek voor ’een bakkie koffie'… want zo noem ik dat als ik die jongens op hun vingers wil kijken!
Ik wil dat niet iedere collega van mij elkaar in de haren vliegt omdat hij of zij zich stoort aan hun taalgebruik, afkomst, taalkundigheid maar ook niet om hun knulligheid. Ik wil niet dan iedere collega van mij een ander afkraakt om zelf in een iets beter daglicht te komen. Ik wil niet dat iedere collega van mij net iets meer weet te vertellen van de komende wetten om te laten zien dat ie net iets serieuzer is dan de rest.
Ik heb van de meeste posters op dit forum wel hun werken gezien en ik ben trots op mijn collega's! Trots omdat zij zich voortzetten in een beroep, roeping of bezigheid die waarschijnlijk nog ouder is dan 't beroep van lichte zeden….
Wat heb ik dan wel? Ik heb een leuke shop in een hypotheek belast huis…heeeeeeele lieve vrouw…heel veel goede makkers maar bovenal heb ik een behoorlijke klantenkring. Mensen die blij zij met wat ik kan. Klanten die wel tevreden zijn en mensen die dan liever niet bij een shop terecht willen die ‘t zelfde werk leveren maar wel zo veel inloop hebben dat je daar met je blote doos ligt voor een ’@!#$-tribaltje' . Ik heb geen uitkering en geen baas…behalve mijn vrouw! Ik heb de drive om per jaar zeker 4x mijn klotefotootjes mee te nemen op reis en mij daar naar de lokale tattooshop te begeven. En dan bedoel ik niet België maar dan ook echt buiten Europa….(Vraag me niet waar we dat van betalen want daar krijg je geen eerlijk antwoord op als ik niet zeker ben dat je niet bij de FIOD werkt.)
Elke keer weer sta ik versteld van de hartelijkheid van onze buitenlandse (!) collega's die wel de potentie willen zien en je zo graag willen leren wat je nu net even anders kan gaan doen. Ik hoor de meesten denken:“die zien je niet als concurrentie…” Helemaal mee eens maar ooit wel eens bedacht dat de tattooAMBACHT vele malen kleiner is dan de broodnodige medische zorg?( Zonder dat die gelijk betrekking hoeft te hebben op tatoeages..!) Ik bedoel te zeggen dat een serieuze tatoëerder, zo noem ik iemand die zoveel investeert in de werkruimte en enorm zijn best doet om te blijven bestaan, dus door elke vakantie voor zijn eega te verknallen door onmiddelijk de lokale tatooshop in te duiken, outnumbered wordt door een gemiddelde andere beroepsgroep waar grof voor betaald word. Tatoëerders hebben geen concurrenten.
Wat zou ik graag willen? Ik wil geen mensen verminken maar lekker mijn dingetje doen. Ik wil dat een verwante, collega mijn goede bedoelingen ziet en mij daarin helpt als ‘t ’m niet aanstaat. Litttekenweefsel is geen goed ding maar dat is eigenlijk ook maar een begrip wat de laatste jaren pas ongewenst is geworden. tatoëeren is vanuit de oudheid een rite van gewaarwording…pijn en tekening…Tegenwoordig moet dit liefst pijnloos en vooral netjes. Net als watjes die mannen willen lijken…Maar tegenwoordig is 't nog mannelijker als je op de authentieke manier een stuk laat zetten. Lekker hakken met een houtje door een echte inboorling….Juist die beproevingen laten werkelijke littekenweefsels achter maar daar zijn we dan wel trots op!
Geef elkaar dan ook echt een hand…bij elkaar ‘bakkie dóen’. Geen wrok, geen jaloezie, gewoon elkaar eens laten zien hoe jij dat dingetje net even iets anders doet. Kennis delen en mischien zelfs opleiden…Niet dat kleine, @!#$ buurmeissie in opleiding nemen omdat ze je dan wel oud vind maar wel een “lekkere stoere vent die alleen lief is tegen mij…” Welke tatoëerder heeft geen aanbod gehad die betrekking had tot: “betalen in natura…” of “ Ik wil wel in mijn kleinste rokje, langste laarzen, én zonder slipje én met een @!#$ blik je vloertje komen dweilen als je me leert tatoëeren…” ? Nou?
Neem vooral jezelf serieuzer maar ook je COLLEGA'S. Besef dat elke tattooliefhebber dit forum leest en jullie wijven-gekibbel meeleest. Besef dan ook dat diegenen die dat lezen dus echt wel zouden kunnen gaan overwegen om toch te gaan proberen me te draaien in die wereld. Omdat ‘t wereldje niet meer bestaat uit de hardcore die je vingers breken als je je niet aan de ongeschreven regels houd. Ikzelf heb nog een enkel vinger zien knakken om die reden en dat is nog maar 7 jaar geleden. Zoals ik in de tattoowereld ben gegleden ( Ik moest de respect opbrengen om toestemming te vragen!) zo heb ik mijn sporen in elk geval verdiend. En mijn vingers zijn tot op heden nog ’in one piece' dus ik heb zelf ‘t idee dat ik ’t nog behoorlijk doe.
Ik weet dat ik nog veel beter kan dus zal ik dat ook altijd nastreven. Ik ga mezelf niet druk lopen maken om die wetten want zoals al ergens iemand ( volgens mij was dat weer die SuperGerrit!) stelde kan je die naar beste weten inrichten en naleven.
Sla dan ook echt de armen inéén…Teach the lesser and stronger you will grow…Dat is er niet 1 van mezelf maar een andere, jonge god. Moet er echt 1 front ontstaan tegen de regelzucht van onze regering dan 1 front en niet 5 verschillende waar men zich onder kan verschuilen als er een lid is bij een bond die je niet aanstaat….
Al met al hoop ik dat elke collega zich niet te druk maakt over de komende regelgeving en dat ik niet overal te horen krijg wat voor ellende dat allemaal niet geeft als ik ergens een ‘bakkie’ga doen. Ik heb wel wat beters te leren..!
ToeTag…Ik bewonder je werk en je drift om toch in 't Nederlands te proberen antwoorden maar mocht je een vertaling van dit vreselijk lange verhaal willen hebben doe ik dat graag voor je!
Gerrit..! Bedankt voor je bezielende reply! Dit was eindelijk eens een bijzonder zinnige aanzet tot dit ellendig lange verhaal wat ik al een hele poos op mijn hartje had.Volgens mij gaat dit een hele pagina van dit forum beslaan….net als de topic “Krabben”
Morgen maar weer es langs mijn psych….mischien valt er nog wat te redden..!
Oehoeh…en ik wens echt iedereen een paar bijzondere feetdagen en gelukkig nieuwjaar! In godsnaam….Denk om je vingers!!
Disclaimer: Heb ik iemand voor ‘t hoofd gestoten….SORRY! Heb ik de feiten niet geheel bij ’t rechte eind…SORRY! Taal- en of schrijffouten…SORRYYY!
Eventuele vragen, opmerkingen, sneren, uitbranders, uitnodigingen, verwensingen, dreigementen, lovende woorden, gelukswensen….stuur ze naar info@tattoo-rob.com