Dit vind ik er van.

• tattoog

Kan iemand mij hier misschien uitleggen waarom een tandarts die wel een goed gekeurde autoclave gebruikt, zijn matriaal eigenlijk onverpakt in een lade heeft liggen, ik heb eens rondgevraagd maar er was niemand in mijn omgeving die een tandarts had die zijn matriaal steriel verpakt had opgeborgen of waar het in het bijzijn van de patient uit de verpakking werdt gehaald.

Wij moeten dit namelijk wel doen en er ook nog een datum op zetten wanneer ons matriaal is gesteriliseerd en doe dit vooral voorzichtig want anders kan er een gaatje in de verpakking komen, terwijl de tandarts zo alles onverpakt in je mond propt en je maar mag hopen dat je dus niets oploopt.( zou hij ook het handvat van de lamp elke keer ontsmetten als hij hem met zijn handschoenen naar je toe en van je af heeft gehaald.

Ik heb dit ook nagevraagd bij de GGD maar die konden mij hier geen antwoord op geven, mij lijkt het niet meer dan normaal dat hij dat ook moet doen, iedereen schijnt nu op de een of andere manier te vallen over tattoo en piercing studio's en dat het volgens sommige mensen daar slecht staat met de hygiene en zo, en wordt er in de media een beetje een beeld geschets waardoor het net lijkt alsof dit nu van hoger hand afkomt, maar de meeste geregistreerde tattoo en piercing studio's roepen al jaren om landelijke controles, en om een soort van keurmerk waardoor men zich kon onderscheiden van andere en daar werdt nooit iets mee gedaan.

Dit kwam doordat er een gemeentelijke verordering moest zijn waardoor ook schoonheidsalon, juweliers , tattoo en piercingstudios en andere bedrijven waar huiddoorboring plaats vond gecontroleerd konden worden door de GGD, hier was geen geld voor en ook geen personeel,voor heel zuid holland west waren 2 mensen die zich bezig hielden met tattoostudio's.

Ben zelf eens vanaf 2000 tot 2003 bezig geweest om iemand van de GGD in mijn zaak te krijgen zodat ik misschien iets kon opsteken van hun, alleen het omgekeerde gebeurde en ik moest hun dingen uit gaan leggen omdat ze nog niet eens wisten hoe het er in een tattoo en piercing studio aan toe ging, en nu gaan ze ons vertellen hoe we het moeten gaan doen,toch heel bijzonder.

Natuurlijk ben ik voor verbeteringen, alles is al aangepast , type B autoclave komt in januari, maar waarom dingen veranderen die goed werken , neem nu dat gedoe over het bedekken van je tattoo , gebruik al jaren uierzalf en bedek dit gewoon met folie wat je na 2 uurtjes er af mag halen, niemand heeft klachten of ontstekingen, nu willen ze dat we wondspray gaan gebruiken of een steriele folie ( waarvan ik heb gelezen dat dit veel klachten opleverd en in sommige gevallen ontstekingen, en ik las zelfs dat de producent van de folie heeft aangegeven dat de folie niet voor tattoo's is bestemd), als we dit dus echt moeten gaan gebruiken en het na b.v. een jaar blijkt dat hierdoor dus meer klachten komen, dan is dit voor ons dus een doodsteek die weer moeilijk ongedaan kan worden omdat het vertrouwen weg is.

Ik ben benieuwd wat het jaar 2006 voor de tattoo en piercing studios gaat opleveren, en ons zal het niet liggen, maar misschien moet er ook wat meer worden geluisterd naar de mensen die dit beroep al jaren zonder problemen uit oefenen.

• ToeTagTattoo

Artsten hebben een opleiding gevolgd en daar gaat een heel groot deel van over hygiene. maar tatoeerders en piercers zijn gewoon mensen zonder herkende oplijding (in dit vak) en die ggd wil hun daarom niet vertrouwen dat er alles goed afloopt. (en dat snap ik ook een beetje) ik zij het al, als iedereen die zo een studio onderhoud een uitgebrijd hygiene seminar zal moeten doen, (net een rijbewijs voor hygiene en steriel werken, die hebben artsten namelijk) dan kan de ggd vel meer verantwording in de handen van de tatoeerder of piercer laten en de richtlijnen iets meer ontspannen opzeten. al die nieuwen regels die we nou allemaal zien zijn er om een system te verzinnen wat heelemaal “foolproof” moet zijn. stel je voor dat niemand een rijbewijs zal moeten maken, hoe dan die snelheidsbeperkingen op straat en andere regels voor het verkeer zalen veranderen omdat je nooit weet wie er wel kan rijden… ik denk dat het zonder zo een hygiene cursus niet verder gaat want deze nieuwe richtlijnen zijn heel zwaar om mee te werken. en je bent alleen maar nog meer geld kwijt en ik ben van mening dat ik al genoeg betal an belasting en huur en equipment…

• *****americanx*****

Je hebt gelijk ToeTagTattoo, dus zou het voor jou wel iets zijn voor een lidmaatschap bij de nieuwe vakwerk groep.

Die willen strijden tegen het gedeeltelijk onrecht ons wordt aan gedaan met deze nieuwe wet.

Gr martin

• ToeTagTattoo

daar zal ik nog mee wachten en kijken of het wel een verandering is. En ik peronlijk hou niet echt van lidmanschappen maar misschien is het iets… geen idee. ik wacht ff 2006 af en kijk wat er gaat gebeuren en als er dingen zijn die ik echt niet kan verantwoorden, dan ga ik die zeker probeeren te omzijlen of hard genoeg te tonen…