Hallowaa.

Op verzoek van het bestuur van de NBT zet ik hier nogmaals de brief online die je met een beetje knip en plakwerk in een worddocument kunt zetten, om deze dan zo snel mogelijk op te sturen naar diezelfde NBT.

Correspondentieadres is:

Harmoniestraat 25b

3151 AB Hoek van Holland.

Opsturen naar mijn adres is ook mogelijk, en dat is:

Ringdijk 11,

2981 EV Ridderkerk.

De bedoeling is dat deze petitie 6 december aangeboden gaat worden, en “we” willen daar ook wat mediabombarie op loslaten. Dus insturen alsjeblieft, al doe je het alleen maar om zelf te kunnen blijven werken, en gaat je buurman failliet

Voor klanten van tattoo en piercingshop komt er een andere brief die ze kunnen insturen !!

Groetjes, Klaus.

Wetsvoorstel.

Aan de Vaste Kamer Commissie Volksgezondheid te Den Haag.

Ondergetekende, werkzaam in de tattoo- en piercingbranche, maakt hierbij bezwaar tegen het voornemen van uw departement oude wetgeving en nieuwe wetgeving op zodanige

wijze vorm te geven en/of te handhaven dat het werk in onze branche op meerdere punten zeer bemoeilijkt gaat worden. Daartoe voer ik het volgende aan.

Voorts maak ik bezwaar tegen een andere onwerkbare situatie die het gevolg zou zijn van de gepresenteerde plannen. Door te eisen dat de klant na de behandeling met slechts enkele stukken steriele plakfolie of wondspray, (wat niet getest is voor tatoeages) of een steriele gaas wat niet in

alle maten verkrijgbaar is, de zaak moet verlaten, wordt de tot nu toe gebruikelijke én veilige

manier van werken verboden. Het steriele folie kan slechts op een beperkt aantal plaatsen op

het lichaam worden gebruikt. De tot nog toe na het tatoeëren gebruikte en daarvoor geschikte

zalf, die nimmer tot enig probleem heeft geleid en naar het oordeel van de branche én de klanten voldoet, wordt geschiedenis, de voorspoedige genezing van klanten ten spijt!

Het handhaven van de minimumleeftijd voor het laten aanbrengen van een tatoeage of een

piercing van 12 jaar stuit bij mij, evenals bij het overgrote deel van mijn (legaal werkende)

collega?s op ernstige bezwaren. Als branche zijn wij, en als betrokken tatoeëerder/piercer ben ik

van mening dat 16 jaar de uiterste (onder)grens is om te beslissen over het laten aanbrengen van lichaamsversieringen als een tatoeage of een piercing. Van jongeren beneden de leeftijd van 16

jaar kan en mag niet worden verwacht dat zij voldoende inzicht hebben in die keuze, met in

beginsel levenslange gevolgen, goed te kunnen maken. Dat toestemming van een ouder nodig is

doet daar niet aan af. Een groot risico aan deze verandering is dat klanten jonger dan 16 jaar die

door bij het vak betrokken tatoeëerders/piercers worden geweigerd, terecht zullen komen bij beunhazen en ?ondergrondse werkers?, die het niet zo nauw nemen met de hygiëne, gezondheid en ethiek. Dit moet koste wat kost voorkomen worden!

Het vergunningsbeleid wat er aan staat te komen is onterecht hoog en daarbij handhaaft men gemeentelijke tarieven die in elke gemeente verschillend zijn. Het is een steeds terugkerend kostenplaatje en het zou fair zijn dat het een vast tarief is voor heel Nederland.

Last but not least vraag ik uw dringende aandacht voor het volgende. Ik heb altijd zo steriel

mogelijk gewerkt aan de hand van de richtlijnen van de Nederlandse Bond van Tatoeëerders en van

de GG&GD Amsterdam. Door deze maatregel is de beroepsgroep die staat ingeschreven bij de

Kamer van Koophandel makkelijk te traceren en te controleren maar de beunhazen/zwartwerkers waardoor alles is ontstaan blijven buiten spel waardoor een onveilige situatie met gevaar

voor Volksgezondheid. Hiervoor vragen wij een strenger opsporingsbeleid anders heeft deze wet

en regelgeving geen enkele zin!

Naam Studio: Eigenaar: Adres: Kaart of stempel: