ggd

• rene

Hallo allemaal.

Ik wil me eigenlijk hier niet mee bemoeien maar hoe zit het met de controle op huisarts of tandarts waar iedereen zonder zich zorgen te maken naar toe gaat.

Waarom mag een huisarts inwendig onderzoek doen en zijn materialen gewoon schoonmaken met een biotex,en de tandarts de hele week met de boorkop in iedereen zijn mond rommellen en dan alleen maar zijn boortje verschonen en met zijn handen alles aanraken okee hij pakt wel nieuwe handschoenen maar daar pakt hij weer alles mee beet wat hij bij zijn vorige patient ook heeft gedaan,in mijn ogen een kruis besmetting,.Ik als tattoo verslaafde ziet dit allemaal met lede ogen aan en snap niet hoe dit allemaal mogelijk is.Ik kom zelf in heel veel tattoo studios door heel nederland om me te laten tattoeeren en als ik dan ziet hoe netjes de meeste werken,vind ik het krom dat jullie allemaal zo streng gecontroleerd worden door onopgeleide personen.Wat gaat mij mn volgende tattoo kosten.Dubbelle waarschijnlijk nitriel handschoenen 1,50 per paar nu latex 0,10 cent of iets in deze richting.

Ik reageer nu onder mijn nickname want ik mag me officieel hier niet mee bemoeien of een discussie aangaan.

• ***** Intiem *****

Goedzo Rene,

Dat bedoel ik dus juist met die nieuwe wet volgend jaar , het klopt van geen kanten.

M.v.g. Roelf……………………..

• ria

Ik kan me ook helemaal in deze reactie vinden.Als ik bij een tandarts ben geweest heb ik altijd last van onder andere een korst lip en nog veel meer .Ook bij mijn huisarts heb ik afen toe mn twijfels over de hygiene,maar bij mijn tattoo shoppie voel ik me heel goed.Daar heb ik een twijfels over de hygiene.

Dus met andere woorden de tattoos gaan straks nog duurder worden en misschien moet mijn favorite shop wel sluiten omda die het allemaal niet meer kan bolwerken.

zet hem op allemaal vecht hard terug tegen deze niet democratische beslissingen

• Klaus Ringmaster

Hallowaa.

Voor die vraag kun je beter kontakt met de GGD opnemen, omdat de regelgeving door hun wordt opgelegd en gecontroleerd. Dit alles dan weer in opdracht van de Minister van VWS, dus 't balletje van wie nou echt de schuld heeft rondspelen kunnen ze allemaal.

Als je tatoeëerder straks het dubbele gaat vragen voor en tatoeage, wordt je gewoon belazerd. De regelgeving wordt wel aangepast en dat brengt inderdaad meer kosten met zich mee, maar de grootste kosten zijn straks de kosten voor de controle door de GGD, en die zullen inderdaad in de prijs worden doorberekend. In de regio Rotterdam, waar ik onder val, kost een keuring op dit moment rond de 2000 euro. Dat is een heleboel geld (dat weet ik als geen ander), maar stel dat mijn tatoeëerder 2 tatoeage's per dag zet, en dat 5 dagen per week, 49 weken per jaar (want we gaan ook op vakantie), dan is dat per tatoeage een kostenpost van rond de 5 euro. Handschoenen kosten nu ongeveer 10 cent per paar, en nitriel handschoenen zijn 2 keer zo duur. Dat blijft ook allemaal een centenkwestie. Door de nieuwe regelgeving gaan we niet schoner werken, omdat we al schoner werken dan dat de regelgeving voorschrijft en voorschreef. Enige uitzondering op dit verhaal is de eventuele aanschaf van een B-type autoclaaf, maar de meeste tatoeërders hebben zo'n ding toch al staan. Diegenen die zo'n ding nog niet hebben staan kan ik nog wel even voorrekenen wat zo'n ding kost per sterilisatiebeurt, maar neem maar gewoon van mij aan dat dat allemaal best wel meevalt.

Dus als een tatoeage van rond de 50 euro 10% duurder wordt, dan is dat nog wel te overzien, maar als je tatoeëerder opeens alles 10% duurder maakt (dus ook de “uurstukken” zoals complete rugstukken en dergelijke) dan zit ie gewoon (net als de horeca met de invoering van de euro) de boel te flessen.

En nou krijg ik gelijk een hoop commentaar van de tatoeëerders :-)

Groetjes, Klaus.

• rich

Hoi allemaal,

Ik wil hier ook ff op reageren.Ze zijn echt gestoord bezig,nou moet ik het eerst zien want hier hebben ze het al ongeveer 6 jaar over maar het ziet er nu serieus uit.Zoals er al eerder werd geschreven de prijzen zullen toch omhoog gaan.Niet het dubbele maar denk ik toch zeker 15 procent.Kunnen ze ons dan niet als tegen prestatie in een andere btw groep doen?Zoals de kappers 6% i.p.v. 19 %.Dan even op klaus terug tekomen,2000 euro voor een verplichte controle werk je hier aan mee?Ik dus zeker niet.Gewoon voor nx de controle zoals het nu ook is kom op zeg.Ik denk dat er anders zat shops hun deur kunnen sluiten .Nou weet ik dat is ook de bedoeling van de overheid,maar is het ook de bedoeling dat we weer in het logeer kamertje gaan werken??Door dit soort regels ga je juist ellende op de markt gooien.Ik ben 2 jaar geleden geschrokken toen ik een advertentie had geplaatst voor een artiest extra in dienst te hebben.Ik heb toen ongeveer 70 man bezocht die thuis tattoeerde en ja schrik niet er was er maar 1 die een autoclaaf had.Sterker hij was ook nog de enigste die zijn naalden 1 malig gebruikte.Ze hadden wel alles verpakt maar niet gereinigd laat staan gestereliseerd .Dus door deze regel geving die ze nu willen gaan invoeren maken ze het alleen maar erger.

• Symfonie

2000 euro voor een controle die een verplichting word? Dat is bijna onmogelijk….bijna zeg ik.

Ik denk dat als er in dit geval een tattooshop zo halsstarrig zal durven zijn om die keuring te weigeren( tenzij er aanvaardbaardere kosten gevraagt worden) en hiermee een proefproces uitlokt, er een vacuüm kan onstaan waardoor deze vorm van handhaving kan worden opgeschort.

• Klaus Ringmaster

Er was eerst van uit gegaan dat de GGD landelijk een tarief zou laten ingaan van ongeveer 65 euro per uur, en dat een controle 4 á 5 uur zou duren. Hierbij zouden dan nog de kosten van de BTW en de reiskosten van de ambtenaar komen. Op zich nog steeds een heel bedrag voor iets dat straks wettelijk verplicht wordt, maar wel een bedrag waar mee te leven is/zou zijn. De GGD heeft inmiddels afgezien van het invoeren van een landelijk geldend tarief, en nu kunnen de GGD regio's zelf een bedrag bepalen. Een tatoeëerende vriend van me heeft in Rotterdam door de GGD zo'n onderzoek laten uitvoeren, en dat kostte hem toen 2000 euro ex. btw. Natuurlijk hopen wij met z'n allen dat de GGD in januari een ander (lees lager) bedrag in rekening gaat brengen. Maar voorlopig is daar bij de GGD nog geen informatie over verkrijgbaar, dus moeten we, met andere woorden, maar gewoon afwachten en hopen op 't beste.

Groetjes, Klaus.

• down4life

Als je met iemand van ‘de overheid’ die deze zaken behartigd hier over praat dan krijg je te horen dat ze NU met deze zaken bezig zijn en de rest doet dan niet ter zake want dat is een ander hoofdstuk.

Heel vervelend aangezien er legio voorbeelden zijn van gezondheidsinstanties die op een manier werken die slordig en zelfs achterhaald is.

Maar medisch geschoold personeel heeft een opleiding genoten en dat is dan dus voldoende!

Met enige regelmaat komen er berichten met bewijzen uit verzorg- en verpleeginstellingen over onhygiënisch werken en wie kent zo'n instelling die na een serie boetes per gepleegde overtreding ook daadwerkelijk gesloten is.

Ziekenhuizen blijven doorgaan met het veroorzaken van besmettingen zoals nog niet zolang geleden is gebeurd met niet goed gereinigde materialen voor endoscopisch onderzoek.

Bij een landelijke inentingscampagne worden naar mijn idee de handen van de verpleegkundigen beschermd en niet de te injecteren personen.

Bloedprikken op het lab is ook bijzonder aangezien dat zonder handschoenen en desinfecteren gebeurd want dat kan en mag is uit onderzoek gebleken.

De huidige (concept) richtlijnen voor tattoo en piercing zijn er gekomen omdat er steeds meer studio's kwamen maar ook beunhazen en helaas ook meer problemen.

Zelf ben ik van mening dat wie de richtlijnen goed leest en begrijpt wat er staat er behoorlijk mee kan werken, alleen staan er stom genoeg in alle richtlijnen tegenstrijdigheden en adviezen die niet of nauwelijks in de praktijk zijn getest.

Helaas sluit ‘de overheid’ tot nu toe hiervoor de ogen.

De manier waarop de richtlijnen er zijn gekomen en de beschrijving voor de studio's verdienen volgens mij dan ook absoluut geen schoonheidsprijs.

Er is ook een instructie-dvd voor de GGD-verpleegkundigen gemaakt: harde muziek overstemd de snelle en beknopte info en de beelden laten hier en daar andere handelingen zien dan in de richtlijnen beschreven staan.

Voor de instructie-dvd voor piercen moet naar ik hoorde het zelfde gelden, moeten we nu lachen of huilen?

Ik hou me hier al meer dan een jaar mee bezig en helaas zitten een aantal collega's mopperend in hun studio of klagen ze op een forum in plaats van eens zelf met goed onderbouwde argumenten aan de slag te gaan.

We zullen het maar niet over het type ‘struisvogel’ hebben die dan nu eindelijk de kop wat uit het zand proberen te halen om net zo snel weer terug te duiken en jammeren over euro's of lachen om wat te gebeuren staat.

Er is door ‘de overheid’ een dead-line gesteld en men wil de zaken gewoon op tijd klaar hebben om over te gaan naar andere zaken, en ik geloof dat er nog genoeg werk ligt bij verpleeg- en zorginstellingen, artsen, scholen, enz.

De tattoo- en piercingbranche is te verdeeld en waarschijnlijk te klein om een veto uit te spreken, terwijl dit jaar de vereniging voor verloskundigen dit wel kon; regels werden herzien en werkervaring telde mee!

Ik hoop van harte dat er wat meer saamhorigheid komt in onze body art branche zodat we in de toekomst steviger in onze schoenen staan bij overheidsbesluiten.

• down4life

De GGD heeft overal regeltjes voor en waarom niet voor het tarief wat straks voor onze rekening komt weet waarschijnlijk niemand.

Ongelijkheid dus!

Maar daar zit de GGD niet mee…..

• tat2freak

leve de thuis prikker"!!!!!!!!!!!!!!!!!!